OSkar000
Aktiv medlem
Idag råkade jag ut för något väldigt, för att inte säga extremt konstigt med ett par bilder som jag tog med min D300. Öppnar jag dem i ACR (4.3.1) så blir ett par av dem fyllda med ett väldigt konstigt färgbrus i alla mörkare partier. Men öppnar jag samma bild i Capture NX så finns det inte minsta spår av det trots att brusreduseringen är avstängd.
Min misstanke är att det är Photoshop och/eller ACR som gör något konstigt med bilderna. Tyvärr har jag inte lyckats återskapa fenomenet mer än på ett par bilder som jag tog ute tidigare idag. Bilderna är tagna på iso 6400/hi1.
Lustighet nummer två i det hela är att den översta tiondelen av bilden inte är drabbad utan ser okej ut i Photoshop. (se bilder längre ner)
Bilden närmast här är kommer från Capture NX
Min misstanke är att det är Photoshop och/eller ACR som gör något konstigt med bilderna. Tyvärr har jag inte lyckats återskapa fenomenet mer än på ett par bilder som jag tog ute tidigare idag. Bilderna är tagna på iso 6400/hi1.
Lustighet nummer två i det hela är att den översta tiondelen av bilden inte är drabbad utan ser okej ut i Photoshop. (se bilder längre ner)
Bilden närmast här är kommer från Capture NX