Annons

Knasig fråga...

Produkter
(logga in för att koppla)
Men!
Jag har nu fått hem min Rolleicord (som är sånär ny, väldigt sparsamt använd). Men jag tänker på att den har räkneverk och man ser inte när själva filmen tar vid bakom pappret. Vad för indikator på pappret ser man vart man skall börja?
Är det någon pil eller står det start?
Fyllde bara 8 rutor på min Aires Reflex härom dagen.. vill ha 12 den här gången :)

Tacksam för svar!

Martin

Men!
Jag har nu fått hem min Rolleicord (som är sånär ny, väldigt sparsamt använd). Men jag tänker på att den har räkneverk och man ser inte när själva filmen tar vid bakom pappret. Vad för indikator på pappret ser man vart man skall börja?
Är det någon pil eller står det start?
Fyllde bara 8 rutor på min Aires Reflex härom dagen.. vill ha 12 den här gången :)

Tacksam för svar!

Martin

Du skall dra fram filmen tills du ser två pilar på pappret, dessa skall linjera med två röda punkter i kameran. Sedan stänger du locket och drar fram ratten tills det tar stop.

Tack, Johan!
Det var inte en 2a tror jag. Ska undersöka det närmare. Jag är oerhört nöjd, den är så vacker, så oanvänd. Till och med fodralet ser helt nytt ut. Detta gjorde hela min vecka.

Martin

Om du inte redan vet vilken modell du har, sök på t ex Rolleicord och Serial numbers på Google, så hittar du sidor som visar vilka serienummer som använts för olika modeller. Var försiktig med din väska. Jag köpte en till min kamera som såg ut att vara helt oanvänd, men halsremmen var så skör av ålder att den knappt höll att ta i.

Olle

Hej alla, och tack för era svar! Det är en Rolleicord 3, model K3B! Jag kommer inom en snar framtid posta bilder på den i min blogg :)
Är inne på första rullen med den nu, ska bli oerhört spännande att se resultatet! Optiken är Xenar 1:3,5/75.

Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar