Annons

Knas på ny 5D. Någon som sett detta förut?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper K

Aktiv medlem
Bilderna från en helt ny 5D har ett moiréliknande band längs ena kanten.

Någon som har sett detta förut och kan ha någon idé om vad det är?

Se exempel:

http://www.pbase.com/jesperk/5d

Det märkliga är att det syns bara på bilder i studioljus, testbilder hemma i befintligt ljus både före och efter studiosessionen har inte detta fenomen.
På någon bild gick studioblixtarna inte igång, även där syns det.

Någon som har någon teori?

Jesper

Senast ändrad:
Ser ju helskumt ut! Kör du med samma minneskort hela tiden? I så fall kan det ju inte vara det heller.. Har aldrig sett nåt liknande på min i alla fall. Nog läge och kontakta återförsäljaren kanske?

Jo, jag ska ringa dom direkt i morgon.

Det verkar alltså bara uppträda när studioblixtarna är inkopplade.

Fenomenent uppträder på olika minneskort och med olika objektiv.

På samma minneskort blir bilderna ok utan studioblixt.

Jesper

Så här skriver man på Dpreview:

"Quite a few early adopters there noted that when using certain lenses at high sensitivities in AI Servo (continuous auto focus) mode banding interference artifacts can be seen, most clearly in shadow areas. This appears to be some kind of radio frequency or electrical interference from the auto focus motor. Obviously this is a fairly specific issue which would only be an issue if you do a lot of continuous auto focus shooting with certain lenses."

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5d/page25.asp

Kan detta vara ditt problem?

Jesper K skrev:
Nej, jag tror inte det, jag har kört på "One shot" och ISO 100.

Tack ialla fall.

Jesper

Det KAN vara störningar från en sändare i närheten. Jag får liknande när jag jag plåtar med min 5a i närheten av radiosändare. JANNE

Jag har varit inne på den tanken.
Jag plåtar i studion med en radiotrigger.
Och har en vanlig radio på i studion om den nu kan påverka.
Men det är ju ändå märkligt.

Vad sa Din återförsäljare om detta?

Jesper

cw-op skrev:
Det KAN vara störningar från en sändare i närheten. Jag får liknande när jag jag plåtar med min 5a i närheten av radiosändare. JANNE
Har sett beskrivningar av det på nätet (men hittar dem inte nu). Dessutom någon som skriver om denna typ av störningar från olika studioljuskällor.

Kör du nåt radio-remote typ pocket-wizard eller nåt sånt - Skulle kanske kunna vara det som spökar isf? 5an är definitivt känslig för hf och mönstret på dina störningar ser väldigt "radiomässiga" ut om man säger så. Andra grejor kan ju vara svetsar vinkelslipar etc. alldeles i närheten som kan ställa till det? JANNE

JAPP!

Det är sändaren som stör, är den från kaffebrus?
Samma sak hände mig och mina bilder :(
plåtade en massa konfirmander i våras, var i kontakt med Canonservicen ett flertal ggr, och hade t.o.m tänkt skicka in den innan jag provade plåta utan trådlösa och då var det borta!

Nu kör jag med samma trådlösa men fick prova mig fram med olika inställningar på kanalerna, och nu är det helt borta...

Snacka om konstigt fel, men så är det tyvärr!

Mvh Ricke

niklasl skrev:
Har sett beskrivningar av det på nätet (men hittar dem inte nu). Dessutom någon som skriver om denna typ av störningar från olika studioljuskällor.

Men det låter ju helt otroligt att den skulle vara så känslig och därmed oandvändbar i studio.

Hoppas att det bara är vissa ex och man kan få en ny.

Jesper

Re: JAPP!

RickE.nu skrev:
Det är sändaren som stör, är den från kaffebrus?
Samma sak hände mig och mina bilder :(
plåtade en massa konfirmander i våras, var i kontakt med Canonservicen ett flertal ggr, och hade t.o.m tänkt skicka in den innan jag provade plåta utan trådlösa och då var det borta!

Nu kör jag med samma trådlösa men fick prova mig fram med olika inställningar på kanalerna, och nu är det helt borta...

Snacka om konstigt fel, men så är det tyvärr!

Mvh Ricke

Tack Ricke!

Japp, den är från kaffebrus...
Tänk att man aldrig lär sig att man får vad man betalar för...

Ok, jag körde bara med sändaren under sessionen , var inne på att åka ut till studion och testa med synksladd istället men det blev för sent.

Du kommer inte ihåg hur Du gjorde med kanalerna?

Jesper

Jesper K skrev:
Jag har varit inne på den tanken.
Jag plåtar i studion med en radiotrigger.
Och har en vanlig radio på i studion om den nu kan påverka.
Men det är ju ändå märkligt.

Vad sa Din återförsäljare om detta?

Jesper

Har inte brytt mig om att tala med nån återförsäljare om det eftersom jag inte har upplevt det som nåt stort pblm för mig - ännu.

Jag har inga studiotriggers utan jag har haft andra sändare i närheten av min kamera i helt andra sammanhang. En lustig sak är att jag bara har märkt såna där zig-zagmönster på bilder från 5an och ingen annan kamera jag har/haft men det kan ju vara en tillfällighet? Den vanliga radion kan du nog glömma det är troligen en sändare som orsakar det där. Radion du lyssnar på är väl en mottagare? Tråkigt om inte femman funkar med din radiotrigger dock men sånt brukar kunna gå att lösa tekniskt. JANNE

Hoppsan du har nog fått lösningen där? FS är fantstisk! JANNE

Nej jag kommer ej ihåg, men vet att jag fick prova ta några bilder med olika inställningar innan det var borta.

Kan ju även vara något mer som stör? men mina bilder såg ut exakt som dina, det vågiga mönstret och exakt på samma ställe!

Prova dig fram!

Lycka till!

Ricke

Hehe, ja det är ju sant att den vanliga radion är en mottagare... :)

Det är säkert sändaren, ska testa mig fram..

Tack alla!

Fotosidan och dess medlemmar är fantastiska!

Jesper

Det var sändaren, det funkar fint utan den.
Tyvär gick det inte att få det att funka med den oavsett hur switcharna stod.

Så det blir synksladd igen tills man hittar något som funkar. (Och som inte kostar skjortan)

Någon som har något tips?

Jesper

Grymt

Det måste ha känts väldigt skönt att konstatera att det inte var ngt jobbigt fel med kameran, jag gissar att du såg fram mot en jobbig 5 veckors garantireparation utan kamera framför dig...suck!

Medans jag ändå skriver, jag funderar starkt på en 5D, är du nöjd?
Jag har hört både positivt och negativt och är lite sugen på en D1 ist. priset skiljer ju inte så brutalt och efter att ha lånat ett ex. blev jag rätt sugen...

/ Rolle

Det här är lite offtopic men jag har haft en del problem med höga brusnivåer på ISO 160 med min Canon 5D. Jag har en skärmdump men det går inte att bedömma kvaliteten här på forumet pga storleks begränsningarna.
Någon som har haft liknande problem?

/Martin!skärmdump

Senast ändrad:
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto