Annons

Knas med PS råkonvertering

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Har nyligen installerat PS CS2, och med gott resultat mixtrat med råkonvertering av .NEF-bilder från min Nikon D50.

Nu sitter jag här och försöker öppna lite bilder igen, men jag får inte upp råkonverteraren, utan nåt fånigt litet fönster där man endast kan ställa in vitbalansen! Jag har inte ändrat på några som helst inställningar sen sist, men jag lyckas ändå inte hitta den "riktiga" råkonverteraren... Blir vansinnig! Var ligger den gömd?

Editerat: Ah, nu fixade det sig. Man måste tydligen köra "öppna som" och välja "camera raw"... Undrar varför i helsike PS fått för sig att INTE öppna dem på det viset nu plötsligt bara?
 
Det är Nikon som installerar virus i din dator när du installerar programvara från dem. Sök rätt på och ta bort alla filer som heter något med "nikon" i Photoshopmappen. Sen funkar Camera Raw som det skall igen. Jäkla otyg av Nikon.
 
Makten skrev:
Har nyligen installerat PS CS2, och med gott resultat mixtrat med råkonvertering av .NEF-bilder från min Nikon D50.

Nu sitter jag här och försöker öppna lite bilder igen, men jag får inte upp råkonverteraren, utan nåt fånigt litet fönster där man endast kan ställa in vitbalansen! Jag har inte ändrat på några som helst inställningar sen sist, men jag lyckas ändå inte hitta den "riktiga" råkonverteraren... Blir vansinnig! Var ligger den gömd?

Editerat: Ah, nu fixade det sig. Man måste tydligen köra "öppna som" och välja "camera raw"... Undrar varför i helsike PS fått för sig att INTE öppna dem på det viset nu plötsligt bara?
Är det inte Nikons egen konverterare som ligger och spökar? Har du installerat något annat efter PS?

Jag minns inte hur man gör, men sök bland forumen. Jag har för mig att du måste kasta någon fil bland PS-mapparna.
Sök på t.ex CS nikon nef.

Edit: Jim, snabb som attan.
 
Jo, ni har rätt båda två. Jag installerade Nikons Picture Projekt för att kunna överblicka RAW-filer i fullformat, vilket väl inte går med Photoshop?
Som sagt, jävla otyg att det ska besudla på detta vis!

Finns det nåt vettigt enkelt program för att överblicka och förhandsgranska RAW-filer? Typ som ACDSee, gärna gratis förstås;-)
 
Det är inte svarare än att du raderar Nikons plugin från din plugin katalog. Om jag minns rätt ligger det på samma ställe som din CameraRAW plugin och det borde vara \Adobe\plugins\File Formats. Radera Nikons fil (eller flytta den till en annan mappm, NC kanske) och starta om PS CS2. Öppna sedan dina raw filer antigen genom dra och släp eller dubbelklick.
Lycka till.
 
greken skrev:
Det är inte svarare än att du raderar Nikons plugin från din plugin katalog. Om jag minns rätt ligger det på samma ställe som din CameraRAW plugin och det borde vara \Adobe\plugins\File Formats. Radera Nikons fil (eller flytta den till en annan mappm, NC kanske) och starta om PS CS2. Öppna sedan dina raw filer antigen genom dra och släp eller dubbelklick.
Lycka till.
Tack, det funkade finfint! :-D

Vad gäller XP så tycker jag inte att den inbyggda bildhanteraren är nån höjdare tyvärr. Den funkar, men i så fall kör jag hellre Nikons program.
 
Makten skrev:
Jo, ni har rätt båda två. Jag installerade Nikons Picture Projekt för att kunna överblicka RAW-filer i fullformat, vilket väl inte går med Photoshop?
Som sagt, jävla otyg att det ska besudla på detta vis!

Det går inte med Photoshop, men väl med Bridge som du fick med när du köpte Photoshop. Sedan kan jag bara instämma i att det är ett jävla sätt att installera funktioner i ett annat program utan att man får tillfälle att välja om man vill ha det eller inte.

Stefan
 
stefohl skrev:
Det går inte med Photoshop, men väl med Bridge som du fick med när du köpte Photoshop. Sedan kan jag bara instämma i att det är ett jävla sätt att installera funktioner i ett annat program utan att man får tillfälle att välja om man vill ha det eller inte.

Stefan
Jag köpte inte Photoshop;-) Undrar hur många som betalar 7 papp för ett program som man använder för hobbybruk som privatperson?

Omoraliskt? Javisst, men vafan gör man om man har en månadsinkomst av 6900:-...
 
Jag tyckte det var enkelt att använda Nikon View, som förhandsgranskning. Därifrån är det sen bara att dra över bild till PS, som då öppnar PSraw automatiskt.
Det är så klart en smaksak. :)
 
underhund skrev:
Jag tyckte det var enkelt att använda Nikon View, som förhandsgranskning. Därifrån är det sen bara att dra över bild till PS, som då öppnar PSraw automatiskt.
Det är så klart en smaksak. :)
Japp, det är så jag gör i nuläget också.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.