Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Knas med D70 + SB-600 i commanderläge, tjuter som värsta ambulansen...

Produkter
(logga in för att koppla)
kör bara manuell(M). Verkligen skumt. Frågade i en annan tråd förut och fick svar av Hans Norin.

"Blixtläget i kameran (CSM#19) ska stå i 'kommandoläge+TTL' - SB600 ska stå i 'remote' (den lilla krokiga pilen='ON') - kanal ska vara '3A' - SB600 måste placeras så att ljuset från den inbyggda blixten kan nå den inom de begränsningar som framgår av dess manual.
'Comprendo..?'
YoursTruly,
./h@nsN."

Exakt så har jag gjort.

Synd att Nikon inte har något telefon-suport.

om blixten tjuter (alltså inte piper som vid normal laddning) så känns det som ett hårdvarufel, att den inte laddar som den ska tycker jag..

jag har aldrig råkat ut för det med min 800.. nån gång har den pipit lite mer, men inte så jag reagerat direkt på det.. och den löser "alltid" ut .. så länge jag inte gör nått fel :)

jag tror det är service på blixten som är svaret..

deez skrev:
om blixten tjuter (alltså inte piper som vid normal laddning) så känns det som ett hårdvarufel, att den inte laddar som den ska tycker jag..

jag har aldrig råkat ut för det med min 800.. nån gång har den pipit lite mer, men inte så jag reagerat direkt på det.. och den löser "alltid" ut .. så länge jag inte gör nått fel :)

jag tror det är service på blixten som är svaret..

Ok, kanske är så :(

Men, den funkar ju perfekt då den sitter på kameran. Och det står i boken att då den pipar som den gör i mitt fall är det något fel. någon inställningsfel typ. Men jag förstår inte riktigt vad det står :)

Såhär står det: Då sb-600 blinkar blinkar snabbt och slocknar sedan(sekvensen repeteras i ca 6 sek) och hög och låg ton piper om vartannat i 6 sek). Då är blixtens tilstånd följande:

"Blixtläget för den fjärranslutna blixtenheten ställs in på automatik utan TTL på huvudenheten. Återställ blixtläget till TTL, manuellet läge(M) eller Repeterande läge (RPT). Samma gäller när signalen från huvudenheten inte kan tas emot på rätt sätt."

Förklara gärna :)

Efter vad jag kan förstå så indikerar tjutet att blixten är fel inställd (Något annat än TTL, M eller RPT) eller att styrsignalen från den inbyggda blixten inte kan tas emot av sensorn på externa blixten.

Så om du är säker på att blixten inte är inställd på AA och inget är ivägen mellan kamerans blixt och sensorn på din SB-600 så kan det nog vara fel på blixten.

Har du köpt någonting i Stockholm? I så fall kan du väl åka iväg och be om hjälp i affären. Nikons service har ju lovordats i andra trådar så det kanske är värt ett försök också.

Jag måste jobba lite nu....

Jaha! Nu fattar jag vad du har för problem.. Undrar om jag inte har haft det också nu när du säger det, men jag bara tryckte lite så försvann det.. Det är just den gången jag menade när jag skrev att jag har hört min pipa på annorlunda vis..

Jag fattar dock inte riktigt heller texten du pastear här..

Börjar blixten pipa så fort du sätter igång den, eller den piper när du försöker lösa ut den trådlöst första gången?

Testa om den löser ut ifall du sätter den på SD-4 eller vad det heter.. alltså det fasta fjärrläget.. Och sätt kameran på kommando manuell.. Sätt inte kameran för snabbt bara, för min löser ut in om jag kör på för snabba hastigheter.. Inte slutaren alltså, utan i menyun för kommantoläge -> manuellt

Testa om den löser ut då.. isf är det ju inget fel på själva kopplingen mellan kameran och blixten.. testa sedan ställa tillbaka den på remote med ttl..

Kenny

deez skrev:
Jaha! Nu fattar jag vad du har för problem.. Undrar om jag inte har haft det också nu när du säger det, men jag bara tryckte lite så försvann det.. Det är just den gången jag menade när jag skrev att jag har hört min pipa på annorlunda vis..

Jag fattar dock inte riktigt heller texten du pastear här..

Börjar blixten pipa så fort du sätter igång den, eller den piper när du försöker lösa ut den trådlöst första gången?

Testa om den löser ut ifall du sätter den på SD-4 eller vad det heter.. alltså det fasta fjärrläget.. Och sätt kameran på kommando manuell.. Sätt inte kameran för snabbt bara, för min löser ut in om jag kör på för snabba hastigheter.. Inte slutaren alltså, utan i menyun för kommantoläge -> manuellt

Testa om den löser ut då.. isf är det ju inget fel på själva kopplingen mellan kameran och blixten.. testa sedan ställa tillbaka den på remote med ttl..

Kenny

Antar att du menar SU-4...
SB-600 har inte SU-4-läge.

Ah.. det visste jag inte.. och ja, jag menade SU-4.. :)

Ja då vetefan.. kan man inte lösa ut sb-600 överhuvudtaget med manuell styrka då eller?

deez skrev:
Ah.. det visste jag inte.. och ja, jag menade SU-4.. :)

Ja då vetefan.. kan man inte lösa ut sb-600 överhuvudtaget med manuell styrka då eller?

Jag tror det går om man ställer kameran i Command-Manual. SU4 behövs enbart om kamerans blixt skall hjäpla till med exponering.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto