Annons

knappar som fastnat/ är tröga

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Är det isopropanol som är det bästa då? och i så fall hur använder jag det bäst? Jag har en knapp som fastnat helt på ett magasin till en gammal mamiya och en knapp för inställning av isovärden som råkat ut för något annat kladd av dricka på en gammal Olympus, är dock inte orolig för fuktskador i det fallet eftersom det är väldigt ytligt. Tänkte det kan vara värt ett försök att få dem rena och "öppningngsbara" igen.
/Lotta

Isopropanol löser fett bra, men kan vara riskabelt på vissa plaster (risk för krackelering). Kladd från läsk o dyl innehåller socker och tas bäst bort med rent vatten. Använd en fuktad bomullspinne, det brukar vara bra. (En gång spillde jag cider över tre fjärrkontroller, det tog tid att få dem i funktion igen.)

Jag provade med enbart vatten men tycker det löser upp dåligt. Kan diskmedel skada något eller törs jag blanda upp vattnet med yes tro?
/Lotta

Nu är Olympusen ren och ok. Mamiyans magasinknapp sitter som berg. Den verkar det inte gå att rå på varken med isopropanol eller med vatten+diskmedel. Alla tips är jättevälkomna. Det är en gammal M645.
/Lotta

Det man brukar använda för rengöring / borttagning av fett är ren bensin. Det löser fettet väldigt bra, men är skonsamt emot plasten.
Däremot skall du akta dig för aceton, det är döden för plaster.
Ren bensin och vätska till cigarett-tändare (Zippo) är för övrigt samma sak.

lotelo skrev:
Tack. Det ska provas i kväll.. Kanske kan göra slut på innehållet i gräsklippningsdunken då;)
/Lotta
Bara ett förtydligande, ren bensin och vanlig bensin är INTE samma sak!
Ren bensin köper du i varuhus i små flaskor (ca 1 dl) ellr på apoteket.
Jag rekomenderar dej inte att dränka kameran med 98 oktanigt:)

Ok. Då får det bli en tur till nån mack som säljer zippofyllning då. Tackar för upplysningen.
/Lotta

en elektronikfirma som säljer spray för elektronikrengöring är ett säkert tips.
jag har elfas rengöringsspray o den lämnar garanterat inga rester.
Biltemas funkar oxå hyfsat, löser det mesta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar