Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Knäpptyst is = Defekt?

Produkter
(logga in för att koppla)

pensionärsorkestern

Aktiv medlem
Man kanske inte ska klaga på ett knäpptyst objektiv, men jag tycker att folk har sagt att is väsnas en del och jag har lite svårt att avgöra på bildresultatet om is fungerar som det ska eller inte..

Det är ett EF-s 18-55 is som jag har köpt begagnat och som fungerar strålande i övrigt, men nu blev jag lite fundersam. Har ni något tips om hur jag testar på ett konkret sätt?

Mvh David
 
18-55IS är så tyst så att det inte går att höra att den är igång för de flesta människor, alla andra IS kan jag höra på andra objektiv, men inte på denna, och då har jag försökt lyssna på fem stycken. Så inget du skall oroa dig för, helt normalt.
 
Ok, jag kan faktiskt höra att något händer i objektivet men det är på en ytterst låg nivå. Ett ganska högfrekvent ljud och några små klick... Hur låter era objektiv? ;)
 
Kolla i sökaren (längsta brännvidd) och tryck ner avtryckaren till hälften, då bör du ser om det fungerar.

Har väldigt svårt att förklara hur det låter, men det låter olika mycket på olika objektiv.
 
Det märker du väl? Zooma in max och håll ner avtryckaren till hälften så märker du garanterat när IS kickar igång, det märks tydligt i sökaren. :)

/edit
Bullen och jag skrev samtidigt och tänkte tydligen samma sak. ;)
 
Mitt är också extremt tyst.

Enkel test, ställ in så att du får en slutartid på 1/8 och zooma till 55 mm. Fota någon streckkod eller text. Stäng av IS på objektivet och fota igen.

För mig är det lätt att se att IS fungerar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.