Annons

Knäppande och fräsande ljud i objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

Guchie

Ny medlem
Hallå där alla kamera experter.

Jag har ett Sigma 18-125 mm 3.8-5.6 objektiv som senaste veckorna börjat låtit väldigt mycket. Det knäpper, fräser och vibrerar. Går knappt att fokusera bilden utan det blir helt blurrigt 95% av gångerna jag försöker ta ett kort. Vet det är objektivet iaf för när jag kör igång kameran utan objektiv så är det tvärtyst.

Är det nån av er som vart med om detta och vet hur man fixar det. Bör man lämna in det på lagning (köpt den begagnad så jag är osäker på om det är garanti kvar på den, ska ringa butiken i morgon och fråga om dom har historiken på köpet i datorn) vare sig det är garanti kvar på den eller inte.
Eller bör jag se mig om efter ett nytt...

Eller kan man fixa det själv? Jag vågar inte skruva loss och öppna objektivet för då har jag nog sönder det ännu mer...

Men skulle va tacksam om nån visste något.
// Stina

Låter som ett trasigt kugghjul, inget du kan fixa själv. Vet inte om det lönar sig att reparera, har du inte garanti kan det bli ganska dyrt.

Mmm jag anade att det va nått mekaniskt fel.. Ska se va butiken säger när ja ringer upp dom efter lunch. Förhoppningsvis finns garantin kvar!

Visade kameran för farsan och eftersom han i äldre dar hållt på mycket med elektronik osv så fick ja höra nått. Han tyckte de lät som att det va nå elektriskt som inte va som de ska.. typ ungefär som de va 2 poler som inte gick ihop riktigt och därav de knastra..

va tror ni?

ANNONS