Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Knäppa färger efter systemuppgradering

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag uppgraderade från OS X 10.6.8 till 10.10.3 igår och i samma veva installerade jag PS CS6. Sen dess är färgerna på min externa skärm plötsligt usla! Jag har ingen aning om vilken av förändringarna som ligger bakom, men jag misstänker operativsystemet.
På den interna skärmen (Macbook Pro) ser det ut precis som förut, så det måste vara nåt lurt med profilen till den externa Dell-skärmen. Det ser ut ungefär som när man försöker visa en bild med färgrymden AdobeRGB med ett program som bara klarar sRGB, om ni vet vad jag menar.

Vad fanken har hänt, och vad gör jag åt saken? :-/ Märkligt nog blir vissa tumnaglar i rätt färg, men så fort jag öppnar bilderna i till exempel preview så blir det skit. I både Photoshop och Bridge ser det ut som skit därtill.

Edit: Fast om jag istället öppnar bilder med Chrome så ser det bra ut! Det kanske är Photoshop som spökar ändå?
 
Jag är inte så bra på det här men om jag har förstått rätt i de trådar jag läst så är det bara Firefox som tar hänsyn till skärmprofilen.
Vilket skulle innebära att Chrome kör utan o LR & PS använder profilen. Dags för fabriksreset och omkalibrering, om det stämmer.
 
Jag är inte så bra på det här men om jag har förstått rätt i de trådar jag läst så är det bara Firefox som tar hänsyn till skärmprofilen.
Vilket skulle innebära att Chrome kör utan o LR & PS använder profilen. Dags för fabriksreset och omkalibrering, om det stämmer.
Då undrar man hur man får resten av programmen att "köra utan profilen" eftersom det uppenbarligen ser bra ut. Skärmen är aldrig kalibrerad i ordets rätta bemärkelse, utan bara hårdvarukalibrerad med nån slags medföljande profil. Jag har tyckt att det ser alldeles tillräckligt bra ut om jag bara ställer in den på AdobeRGB.

Sen undrar jag om jag inte hade precis det här problemet förra gången jag uppgraderade PS, då till CS5. Är det nån inställning i PS som lyckas få andra program att också balla ur?

Edit: En extremt konstig sak är att om jag har en bild öppen i preview (som alltså är ett visningsprogram) så är färgerna helt rätt när jag drar den från datorns skärm till den externa skärmen, men så fort jag släpper den så får den fel färger. Sen är tumnaglarna dåliga även på datorskärmen, medan bilderna blir bra när man öppnar bilden för fullstor vy. Helmysko!
 
Vad händer om du ändrar profil i systeminställningarna till någon av OSX defaultprofiler. Typ SRGB?
Satt just och labbade med det, och sRGB-profilen gör att det ser exakt likadant ut i Chrome som i preview! Om det sen är "korrekt" vete fan, men jag tror det är detta jag ville åt i alla fall:)
Det luriga är att om jag går in i menyn på skärmen (alltså inte via datorn) så står den på AdobeRGB och det är den inställning som ser bäst ut där. Ställer jag om till sRGB så ser man att det blir betydligt blaskigare.

Det finns en "standard" också som jag antar är skärmens medföljande profil, men den ger fel gamma och blir för ljus och kontrastlös. Färgerna ser annars okej ut.
 
Eftersom du är rätt så kinkig (minst sagt) med bildkvaliteten när det gäller kameror och objektiv föreslår jag att du köper en kalibrator för ett par tusenlappar; i1 Display Pro är den som är mest prisvärd enligt de som kan sådant (Stefan Ohlsson) och det är hyfsat lätt och snabbt gjort att få dina skärmar att visa mycket vettigare färger.

För att det ska bli rätt krävs förstås att programmen du använder för att titta på bilderna använder den profil som skapas av profileringen, och vad gäller webbläsare tror jag endast Firefox gör helt rätt (förutsatt att den är inställd att använda färgprofiler). Lightroom och Photoshop använder alltid profilerna.
 
Eftersom du är rätt så kinkig (minst sagt) med bildkvaliteten när det gäller kameror och objektiv föreslår jag att du köper en kalibrator för ett par tusenlappar; i1 Display Pro är den som är mest prisvärd enligt de som kan sådant (Stefan Ohlsson) och det är hyfsat lätt och snabbt gjort att få dina skärmar att visa mycket vettigare färger.

För att det ska bli rätt krävs förstås att programmen du använder för att titta på bilderna använder den profil som skapas av profileringen, och vad gäller webbläsare tror jag endast Firefox gör helt rätt (förutsatt att den är inställd att använda färgprofiler). Lightroom och Photoshop använder alltid profilerna.
Det finns en rad problem här. För det första tittar jag typ aldrig på bilderna när de väl är klara, och gör jag det så använder jag preview som inte ens kan hantera AdobeRGB. Bridge vore trevligt men det ger extremt grötiga omskalningar av nån anledning. För det andra är skärmen rätt gammal och trött, så till den milda grad att man ser att färgtemperaturen skiftar lite över ytan.

Sen visar jag bara bilder på nätet och då är jag nöjd om det ser skapligt ut. Hur man än bär sig åt så kommer det se annorlunda ut för alla andra tittare, tyvärr. Men de av mina bilder som jag betraktat från andras datorer har i alla fall sett ut ungefär som jag vill, så något gör jag rätt.

Vi får se om det blir en ny skärm vad det lider. Och i så fall kommer jag kalibrera den.
 
Nu har jag ett relaterat problem som jag inte begriper mig på. Det verkar som att ACR använder en annan arbetsfärgrymd än PS, fast jag inte kan se den medan jag arbetar.

Ställer jag ACR till att använda AdobeRGB så ser bilden precis likadan ut när jag sen öppnar den i PS, men det blir inget vidare. Hudfärger är lite gråaktiga, ungefär som när man försöker öppna en sådan fil i ett program som inte kan hantera AdobeRGB. Ställer jag däremot ACR till att använda sRGB så säger PS såhär:

Screen Shot 2015-04-25 at 20.39.20.png

...och vips ser bilden mycket bättre ut! Vad fanken kan detta bero på? Jag ser noll och ingen skillnad i ACR mellan sRGB och AdobeRGB, vilket jag tycker att jag borde eftersom histogrammen ändras en smula.

Eller är det kanske helt korrekt och den mindre sRGB-rymden "dras ut" för att fylla AdobeRGB, med mer mättade färger som följd?
 
Hej !

Jag grunnade tidigare en stund på problemet utan att få ihop nått hållbart,
än mindre att skriva nått vettigt begripligt.

----------

Om allt fungerar som det ska, grafikkort, drivrutiner, osv, så
borde program som ps använda aktuell profil på aktuell skärm,
om ingen profil anges i programmet,
dvs flyttar jag runt ett fönster så ser det lika ut överallt.

Givetvis förutsätts att skärmarna är profilerade att visa lika,
och att grafikkort laddas med dessa profiler.

Finns det i något program en specifik angiven skärmprofil ?

--------

Eller är det kanske helt korrekt och den mindre sRGB-rymden "dras ut" för att fylla AdobeRGB, med mer mättade färger som följd?

Har skärmarna det minsta färgomfånget OCH återgivningen är satt till perceptuell
borde det kunna bli så.


//MW
 
Nu har jag ett relaterat problem som jag inte begriper mig på. Det verkar som att ACR använder en annan arbetsfärgrymd än PS, fast jag inte kan se den medan jag arbetar.

Ställer jag ACR till att använda AdobeRGB så ser bilden precis likadan ut när jag sen öppnar den i PS, men det blir inget vidare. Hudfärger är lite gråaktiga, ungefär som när man försöker öppna en sådan fil i ett program som inte kan hantera AdobeRGB. Ställer jag däremot ACR till att använda sRGB så säger PS såhär:

Visa bilaga 138120

...och vips ser bilden mycket bättre ut! Vad fanken kan detta bero på? Jag ser noll och ingen skillnad i ACR mellan sRGB och AdobeRGB, vilket jag tycker att jag borde eftersom histogrammen ändras en smula.

Eller är det kanske helt korrekt och den mindre sRGB-rymden "dras ut" för att fylla AdobeRGB, med mer mättade färger som följd?
Photoshop reagerar på att du öppnar en bild med en annan arbetsfärgrymd än din inställda standard. Under Edit>Color Settings styr du hur PS ska reagera beroende på filen du öppnar. Jag kryssar bara i Missing Profiles - Ask When Opening. Om det inte finns någon inbäddad profil i bilden, vill jag att PS ska reagera och meddela mig det, så jag förhoppningsvis kan tilldela rätt profil till bilden.

Om bilden är taggad med en sRGB-profil, dvs bilden innehåller inga färger utanför sRGBs färgrymd, så har det ingen betydelse vilken större färgrymd du har inställd som arbetsfärgrymd. PS kan ändå inte visa färger utanför sRGB och därför är den Color Settings inställning du gjort meningslös i sammanhanget.

Ställ in dina Color Settings inställningar så här i PS. Jag kör ProPhoto, men du kan ställa in Adobe RGB istället under Working Spaces.
.
 

Bilagor

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    42.7 KB · Visningar: 45
Hej !
Eller är det kanske helt korrekt och den mindre sRGB-rymden "dras ut" för att fylla AdobeRGB, med mer mättade färger som följd?

Har skärmarna det minsta färgomfånget OCH återgivningen är satt till perceptuell
borde det kunna bli så.


//MW


Nej, så fungerar det aldrig. Du expanderar inte en färgrymd, för hur ska programmet kunna veta vilka färger som det skulle bli. Har du krympt omfånget till sRGB så kan du konvertera till en större, men för att du ska utnyttja detta större omfång måste du bearbeta bilden med till exempel Nyans/mättnad.

Du har fått en delförklaring i ett svar från alfin som täcker hur du bör ställa in Photoshop. Men grundfelet är dina inställningar i Camera Raw, som är inställd på sRGB. Du bör välja en större färgrymd. http://www.sfoto.se/teknik/farghantering-kalibrering-och-utskrifter/fargrymder tar upp varför man ofta bör jobba i en större färgrymd, http://www.sfoto.se/f/praktisk-teknik/nya-versioner-nya-installningar tar upp vilken man ska välja.
 
Nej, så fungerar det aldrig. Du expanderar inte en färgrymd, för hur ska programmet kunna veta vilka färger som det skulle bli. Har du krympt omfånget till sRGB så kan du konvertera till en större, men för att du ska utnyttja detta större omfång måste du bearbeta bilden med till exempel Nyans/mättnad.

Du har fått en delförklaring i ett svar från alfin som täcker hur du bör ställa in Photoshop. Men grundfelet är dina inställningar i Camera Raw, som är inställd på sRGB. Du bör välja en större färgrymd. http://www.sfoto.se/teknik/farghantering-kalibrering-och-utskrifter/fargrymder tar upp varför man ofta bör jobba i en större färgrymd, http://www.sfoto.se/f/praktisk-teknik/nya-versioner-nya-installningar tar upp vilken man ska välja.
Nix, exemplet var en JPG som var konverterad till sRGB. När jag öppnade den i PS och "kastade" färgprofilen så blev färgerna mycket starkare. Jag undrar mest hur det gick till.

Hur jag gör i ACR spelar ingen roll eftersom jag alltid konverterar till sRGB för webben sen i alla fall. Dock är det förstås en fördel att använda sRGB redan från början så att jag ser vad som "får plats" inom histogrammet i den färdiga bilden. Skulle jag skriva ut bilder så skulle jag naturligtvis välja en större färgrymd, men det gör jag aldrig.

Nu har jag i alla fall ändrat inställningar så att PS behåller profilen i den bild man öppnar, och då verkar allt vara som det ska:)
 
Hur jag gör i ACR spelar ingen roll eftersom jag alltid konverterar till sRGB för webben sen i alla fall. Dock är det förstås en fördel att använda sRGB redan från början så att jag ser vad som "får plats" inom histogrammet i den färdiga bilden. Skulle jag skriva ut bilder så skulle jag naturligtvis välja en större färgrymd, men det gör jag aldrig.
Ingen bra idé att alltid konvertera till sRGB redan från början. Välj en färgrymd som är tillräcklig stor för att du ska få in alla de färger som din bild innehåller. sRGB kommer redan från början att klippa alla intensiva färger i din bild. I http://www.sfoto.se/teknik/farghantering-kalibrering-och-utskrifter/fargrymder har jag skrivit om hur du väljer rätt färgrymd för din bild.

Sedan kan du konvertera bilden till sRGB när du är färdig med din bild.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.