Annons

Knäckt blixtfot på FL-36

Produkter
(logga in för att koppla)

PontusAndersson

Aktiv medlem
Jag klarade inte av att flytta den gamla tråden hit, gör därför en ny:

Av ren klumpighet knäcktes min blixtfot och kamerans hot-shoe-kontakt. Självförvållat alltså.
Kameran var försäkrad, men inte blixten.

Olympus vill ha 1290:- för att laga min blixtfot, och en ny FL-36 går på 2200:-.

Jag vill kunna laga detta själv, men lim är inte riktigt tillräckligt.

Jag kan väl omöjligt va den första som knäckt sin blixt?
(la ner kameran med blixt på i ryggsäcken, väldigt dumt)

Hjälp!

-Pontus


här finns en BILD på den lilla skadan:
http://img373.imageshack.us/img373/3852/p7112147copyci2.jpg
 
Luton Camera Repair Services

Luton Camera Repair Services är ett ställe jag skulle kolla på för reservdelar, så tillvida att du inte har en lokal kameraverkstad du hellre vill gynna.

Det finns även andra firmor, t.ex. i USA, som säljer reservdelar.

Tyskland borde vara en stor marknad, men jag har inget förslag på kontakt där. Kolla eventuellt på http://oly-e.de

Hoppas någon kan hjälpa dig med fler och bättre tips.

Hoppas du får ordning på din FL-36, det är en liten och bra blixt.
 
Kolla om det inte går på hemförsäkringen. Det gjorde det när jag lämnade kamera + blixt på stativet i vardagsrummet och sambon knuffade omkull det.

Knäckte blixtfoten precis som du. Jag ringde mitt föräkringsbolag och de betalade en ny blixt - minus självrisken förstås. Det enda jag behövde göra var att skicka in kvittot på den nya blixten.
 
Re: Luton Camera Repair Services

Sundvisson skrev:
Luton Camera Repair Services är ett ställe jag skulle kolla på för reservdelar, så tillvida att du inte har en lokal kameraverkstad du hellre vill gynna.

Det finns även andra firmor, t.ex. i USA, som säljer reservdelar.

Tyskland borde vara en stor marknad, men jag har inget förslag på kontakt där. Kolla eventuellt på http://oly-e.de

Hoppas någon kan hjälpa dig med fler och bättre tips.

Hoppas du får ordning på din FL-36, det är en liten och bra blixt.

tack för länkarna, men jag hittade inget där tyvärr..

det är så retsamt att den lilla plastbiten på kanske 2mm gör att jag måste skrota hela blixten.

Alla kamerabutiker jag pratat med häromkring säger att dom måste skicka den utomlands, och det går ALLTID på 1300:- oavsett vad dom ska göra.
 
reisborg skrev:
Kolla om det inte går på hemförsäkringen. Det gjorde det när jag lämnade kamera + blixt på stativet i vardagsrummet och sambon knuffade omkull det.

Knäckte blixtfoten precis som du. Jag ringde mitt föräkringsbolag och de betalade en ny blixt - minus självrisken förstås. Det enda jag behövde göra var att skicka in kvittot på den nya blixten.

tack för tipset, jag har kollat upp detta.
Jag har en självrisk på 1500:- på min hemförsäkring så det blir billigare att lämna in den till Olympus tyvärr :(
 
jag har fortfarande samma problem, och retar mig på att jag fortfarande inte kan använda min blixt!

För någon vecka sedan drömde jag att det fanns en internetbutik "www.Köp-din-olympus-blixtfot-här.se" som hade lätt-bytade blixtfötter för 200kr mot postförskott.

Vad är det närmaste denna dröm jag kommer?
 
FL-36 (rep)

PontusAndersson skrev:
Vad är det närmaste denna dröm jag kommer?
Vad sa Luton Camera? Säljer de inte denna som reservdel?

Så här säger Olympus webshop Emporium:
The parts displayed below have been designated as consumer replaceable and based on your model may include battery covers, external windows, media card covers, sliding lens barrier doors (kits) and more. If the item you are thinking of replacing is not shown, it is not consumer replaceable and you should pursue a professional repair. I would suggest you contact our Customer Service Group at 1-800 622-6372, you may also contact that department by email at "cpgwebmail @ olympus.com"

Om inte du lyckas få tag på en reservdel själv, köp en ny FL-36R/FL-50R (wireless flash), alt. en Metz 58 AF-1 O/P, alt. köp en begagnad FL-36, eller bita i det sura äpplet och reparera den trasiga du har nu!

1300 SEK är en väl investerad lärpenning och du lär inte komma billigare undan för att få en så bra blixt och med inbyggt hjälpljus för fokusering.
 
Förstår att 1300kr är surt, det är väl ungefär vad jänkarna ger för en ny.

Du kanske kan köra blixten off-camera med sladd istället... inte så praktiskt men fina bilder kan det bli.

Kan inte se din bild just nu men det finns ju grymt bra lim nuförtiden. Kanske är nåt att kolla upp ändå?
 
Många plaster går att svetsa. Tekniken påminner om Tig- eller gassvetsning. Jag har gjort detta flera gånger med mycket gott resultat.

Först och främst måste materialet vara en termoplast. Dvs den smälter av värme.
Leta upp en plastbit av samma eller liknande material du kan ha som tillsatsämne.

Fila till en V-fog på de skadade ytorna, så man kan fylla med tillsatsämne.

Nu är det bara att "svetsa" med en lödpenna och tillföra tillsatsämne tills man får en fin svetsfog.

Är din blixt av icke termoplast kan du fila en V-fog och fylla med hård Plastic Padding. Du kan räkna med en hel del efterarbete att fila ner överflödig PP. En Dremel rekommenderas.

//Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.