Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

KM/Sony blixtkabel?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Om man vill ha en blixtkabel mellen kameran och blixten så kostar det totalt nästan 1000kr på cyberphoto, är det nån som hittat nån billigare piratdel?

Den här för 499kr http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FA-CC1AM har en kontakt för blixtskon i ena ändan och en kontakt till blixten i den andra. Kabeln är ca 1,5 meter lång Den du har länkat till är en kontakt som har standard ISO fot att sätta på t ex stativ och sedan fästa blixten på den. Om du ska köra blixten på stativ så måste du ha Sony Off-Camera blixtkabel multi FA-MC1AM som kostar 375kr
Men som jag förstod det så skulle du ha från din kamera till blixt, då är det den som jag länkat till som gäller och den kostar 499kr. Min fråga till dig är, varför kör du inte trådlöst?

mvh/Ove

Vad har du för blixt förresten. Har du inte en original så åker du på att köpa både den kabeln som jag läkat till och den du länkat till. Flertalet av originalblixtarna har en kontakt motsvarande honan till FA-MC1AM vilket gör att man slipper den du länkat till.

mvh/Ove

5400HS och 5600HS(D)
Kontakterna på blixten ser ut så här.

Bilagor

• pict6963.jpg
    pict6963.jpg
    18.5 KB · Visningar: 422
Kanske är en dålig affär då att köpa en begagnad blixt för 500kr och sen sladd och kontakt för nästan 1000kr bara för att kunna flytta blixten från kameran.
Om kabeln hadde kostat ca 300kr kanske det skulle varit mer realistiskt.

Tror ni man kan få en begagnad 3600HS(d) för 1000-1500kr?

det finns kablar att få tag på på ebay.com (varierande priser) leta efter oc-1100

mer info : Off-camera flash accessories

OC-1100 Off-camera cable for connecting a 5400HS, 5400xi, or 5200i flash to the camera's hot-shoe. Flashes without an OC connector require the OS-1100 shoe as well.

OS-1100 Hot shoe that adapts any dedicated Maxxum/Dynax flash to work with the off-camera cable system. Provides an OC connector, and can be mounted on a tripod.

Sedan har ju kaffebrus dn här:http://www.kaffebrus.com/blixtadapter-for-minolta-sony-432.html

kan det funka med den?

ursäkta om jag lånar ditt inlägg, men kanske nån av er kan reda ut lite grejjer åt mig?

Jag har en sigma ef-500 dg st blixt som jag vill kunna hålla en bit ifrån min dynax 7d.
Jag behöver då både sladden minolta OC-1100, eller sony FA-CC1AM ..
samt en hotshoe adapter från kaffebrus (pirat) eller en minolta os-1100 , eller den från sony..

har jag fattat det hela rätt?

kul att se hur man kan hitta på =)
Så tydligen är man utlämnad ut orginal grejjer då?

mkpd skrev:
ursäkta om jag lånar ditt inlägg, men kanske nån av er kan reda ut lite grejjer åt mig?

Jag har en sigma ef-500 dg st blixt som jag vill kunna hålla en bit ifrån min dynax 7d.
Jag behöver då både sladden minolta OC-1100, eller sony FA-CC1AM ..
samt en hotshoe adapter från kaffebrus (pirat) eller en minolta os-1100 , eller den från sony..

har jag fattat det hela rätt?
Nej du behöver ingen sladd, du kan köra trådlöst.

mvh/Ove

Jag var och plåtade en mode-/hårvisning idag och hade då en 5600HS[D] på kameran i TTL läge och en Sigma EF-500 DG SUPER på stativ (trådlöst) med paraply. Den gick som slav i manuellt läge på 1/2 effekt. De var placerad på min högra sida riktad som sidofill vid catwalken. Så Sigman kan man köra trålöst på flera sätt ;0)

mvh/Ove

Bilagor

• pict7018.jpg
    pict7018.jpg
    26.4 KB · Visningar: 158
läckert! (snygg bild)
dfock så har jag inte en SUPER, utan en ST , och jag har någon liten röst i bakhuvvet som viskar att jag läst någonstans att den inte går att köra trådlöst... men får testa någon gång då ekonomin tillåter, hehe

David G skrev:

Tror ni man kan få en begagnad 3600HS(d) för 1000-1500kr?

Det kan du absolut göra. För någon månad sedan fick jag tag i en 5600HS(d) för 1300kr på Blocket. Det var i och för sig ett lågt pris men ibland dyker tillfällena upp. En 3600HS(d) bör du kunna få för 1000kr.

5D + 2500D + 3600HSD? Hur koppla kabel?

Nya funderingar. Jo jag vann nyss en auktion på tradera av en gammal 3000i med blixt som jag tänkte ta lite delar från för att göra en blixt-kabel till min 2500D.
Men så igår fick jag syn på en annons på blocket om en slagskadad 3600HSD, foten var av och hängde i sin sladd, köpte den plus ett batteri för 5D för 250kr. Och den funkar!

3600HSD funkar ju trådlöst men det gör inte 2500D, så frågan är nu om nån vet om det bara är att göra en Y-kabel för att paralellkoppla blixtarna?

//David

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto