Annons

KM 7D bra för sportfotografi?

Produkter
(logga in för att koppla)

Inca

Avslutat medlemskap
Vad tycker ni 7D-användare, har ni erfarenhet av att plåta motiv i rörelse med denna kamera? Får ni de bilder ni vill ha?

Har fungerat för mej än så länge, fast det som har rört sig framför min kamera är mest lekande, pulkåkande, cyklande och fotbollsspelande barn.

Trots att mina objektiv inte är de allra snabbaste så har AF:en hunnit med väldigt bra. Har dock inte testat så mycket under dåliga ljusförhållanden.

Vad vill du fotografera?

Kampsport (Capoeira), som går väldigt fort. Folk gör volter och det skulle vara kul att plåta dem medans de hänger i luften.

Tror att största problemet med att fotografera kampsport är att det vanligtvis sker innomhus i relativt dålig belysning. Personerna kutar inte runt och kastar varandra i 240 km/h så jag tror inte att AF:en är ett problem (om det nu inte är allt för mörkt). Däremot verkar det som om du vill kunna frysa händelserna.

Det ger att problemet blir att ha tillräckligt ljusstark optik och en kamera som inte brusar nämvärt i ISO 1600 om man nu vill få tillräckligt korta exponeringstider och inte bara en extrem rörelseoskärpa förstås.

I KM:s SSM-objektiv (Super Sonic Motor) sitter det en motor. Du kan kolla in t ex http://www.konicaminolta.se/objektiv/ssm.asp.

Fast man kan ju undra varför tredjepartstillverkare av linser verkar bojkotta KM när det gäller att bygga in motorerna i objektiven. Sigma tillverkar t ex glatt HSM (Hyper Sonic Motor) objektiv till t ex Canon, Nikon men inte till KM.

Wow, häftig bild!
Precis, jag vill frysa rörelse, men den här bilden är tagen utomhus. Som Benzky sa så tränar vi mestadels inomhus i dålig belysning.
Vad skulle man ha för objektiv i så fall? Mina 2 gluggar är inte så ljusstarka nämligen.

Benzky skrev:
I KM:s SSM-objektiv (Super Sonic Motor) sitter det en motor. Du kan kolla in t ex http://www.konicaminolta.se/objektiv/ssm.asp.

Fast man kan ju undra varför tredjepartstillverkare av linser verkar bojkotta KM när det gäller att bygga in motorerna i objektiven. Sigma tillverkar t ex glatt HSM (Hyper Sonic Motor) objektiv till t ex Canon, Nikon men inte till KM.

Givetvis p.g.a. att det är en mycket större marknad att sälja till Canon & Nikon ägare än till KM ägare. Speciellt nu när det mer och mer blir digitala kameror som säljer. Hur många Canon ägare tror du det går på verje KM ägare ?
Allting styrs av ekonomi och vinst intresse

Lars Johnsson skrev:
Givetvis p.g.a. att det är en mycket större marknad att sälja till Canon & Nikon ägare än till KM ägare. Speciellt nu när det mer och mer blir digitala kameror som säljer. Hur många Canon ägare tror du det går på verje KM ägare ?
Allting styrs av ekonomi och vinst intresse
Pinsamt medveten om detta. Men om Sigma nu tillverkar ett objektiv med HSM, varför ta bort den funktionen för KM-fattningen. Det borde nästan bara medföra merkostnader rent produktionstekniskt, eller?

När jag sist kollade den här frågan på dpreview så fanns det teorier om att Sigma inte ville betala royalties till KM. Men vad som är sant har jag ingen som helst aning om. Tycker bara att det är synd.

Inca skrev:
Wow, häftig bild!
Precis, jag vill frysa rörelse, men den här bilden är tagen utomhus. Som Benzky sa så tränar vi mestadels inomhus i dålig belysning.
Vad skulle man ha för objektiv i så fall? Mina 2 gluggar är inte så ljusstarka nämligen.
Det beror lite på om du kan välja avståndet till motivet eller om du blir upptvingad högst upp på en läktare.

Men eftersom du säger träning och du sannolikt kan röra dig lite friare så kanske du kan komma jättebilligt undan med ljusstark billig 50/f1,7. Jag köpte en begagnad för 650 kronor.

Nej, ingen läktare. Avståndet är 1-2 meter, ibland ännu närmare, då kanske ett zoom-objektiv är bättre, men vilket?

Snabba objektiv för korta avstånd är ju de fasta normalerna på 50mm. Med 1.7 som största bländare får man väl det nytt för just över tusenlappen, vill man ha 1.4 kostare det väl runt 2.700:-

Då klarar du dig rätt bra i dålig belysning men får använda fötterna isf att zooma.

Annars skulle jag nog köra med mitt 28-75/2.8 i de situationerna. Bländare 2.8 hjälper dels med att hålla tiderna nere men ocks till att få ett kort skärpedjup så att bakgrunden stör mindra. (Jo, 1.7 och 1.4 ger kortare skärpedjup, men jag menar mot billigare alternativ)
Tamron/Minoltas 28-75/2.8 anses av många vara ett väldigt prisvärt objektiv, man får mycket för de fyra-fem tusen man lägger på det. Nu senast hyllades det i senaste numret av Foto.

50mm normalen är väl aldrig bortkastad, det brukar vara väldigt skarpa objektiv för pengarna med det kanske kräver lite mer av dig som fotograf med en fast brännvidd när det är rörelse. Dock håller väl sig folket på mattan, men ibland kan man ju vilja plåta detaljer också, ett fighting-face t.ex, och då är det ju lite lättare med en zoom.

Edit
Hmm, 1-2 meter... Det är kort det. Kanske Sigmas 18-50/2.8 då, eventuellt är 28mm i längsta läget, du får helt enkelt se till att låna ett 28-75 och ett 18-50 (motsvarande) och prova :)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar