Annons

KM 5D5 underexponering?

Produkter
(logga in för att koppla)

jtkarlsson

Aktiv medlem
Fick hem mitt AF 50/1,7 idag och har lekt lite med det. Nu har väl inte detta med objektivet att göra iofs, men jag upptäckte det nu.
Om jag kör +/-0 på en jämnljus yta på t.ex A-läge, så blir det underexponerat enligt histogrammet.
För att få det att hamna i mitten, får jag kompensera +1,3.
Ska "rätt" exponering hamna i mitten, eller är allt som det ska när det hamnar till vänster.
Någon annan med 5D5 som har provat?

/Thomas

Det kanske var mitt fel till viss del.
Ytan jag fotade var inte färgneutral. Histogrammet visar väl något slags medelvärde av R, B och G eller? Då blir det väl så som jag beskrev om jag fotar en yta med mycket rött t.ex.
Provade att fota något mer neutralt och fick då lompensera +0,7 för att hamna i mitten.

/Thomas

jtkarlsson skrev:
Fick hem mitt AF 50/1,7 idag och har lekt lite med det. Nu har väl inte detta med objektivet att göra iofs, men jag upptäckte det nu.
Om jag kör +/-0 på en jämnljus yta på t.ex A-läge, så blir det underexponerat enligt histogrammet.
För att få det att hamna i mitten, får jag kompensera +1,3.
Ska "rätt" exponering hamna i mitten, eller är allt som det ska när det hamnar till vänster.
Någon annan med 5D5 som har provat?

/Thomas

Om du har fotograferat en vit jämt belyst yta är det helt naturligt att att du behöver öka exponeringen ungefär det du har gjort i förhållande till vad ljusmätaren anser.

Re: Re: KM 5D5 underexponering?

RolandM skrev:
Om du har fotograferat en vit jämt belyst yta är det helt naturligt att att du behöver öka exponeringen ungefär det du har gjort i förhållande till vad ljusmätaren anser.

Varför då?
Jag vill inte ha ytan vit, utan medelgrå.
Därför gick jag efter ljusmätaren.
Frågan är då om hisogrammet ska hamna i mitten.

Jag vill helt enkelt kolla hur kameran exponerar.
Vilket är bästa sättet?

/Thomas

Re: Re: Re: KM 5D5 underexponering?

jtkarlsson skrev:
Varför då?
Jag vill inte ha ytan vit, utan medelgrå.
Därför gick jag efter ljusmätaren.
Frågan är då om hisogrammet ska hamna i mitten.

Jag vill helt enkelt kolla hur kameran exponerar.
Vilket är bästa sättet?

/Thomas

Sådär "medelgrå" är väl ofta 18% grått, och då borde det hamna till vänster i histogrammet, om skalan är linjär. (Edit: det står nog mer i den drä artikeln som länkades.)

Mitten av histogrammet borde alltså vara 50% grått, dvs ljusare än medelgrått ;)

Men är det inte lättast att kolla på bilden om ytan blir "medelgrå"?

MvH

Re: Re: Re: Re: KM 5D5 underexponering?

millimeter skrev:
Sådär "medelgrå" är väl ofta 18% grått, och då borde det hamna till vänster i histogrammet, om skalan är linjär. (Edit: det står nog mer i den drä artikeln som länkades.)

Mitten av histogrammet borde alltså vara 50% grått, dvs ljusare än medelgrått ;)

Men är det inte lättast att kolla på bilden om ytan blir "medelgrå"?

MvH

Det stämmer nog.
Man läser ofta att en viss kameramodell under- eller överexponerar med x antal steg.
Hur kommer man fram till att kameran felexponerar med t.ex 2/3 steg?
Vad används som facit?

/Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar