Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

KM 5d seriebildstagning

Produkter
(logga in för att koppla)

philip svensson

Aktiv medlem
jag var ute och fotade igår och när jag skulle ta bilder på min kompis när han spelade fotboll och körde på seribildstagningen så upptäckte jag att det var segt. känns som om det har blivit segare sen när jag fick den...
någon som vet om man kan typ formatera kameran eller om det hjälper att formatera minneskortet... mitt minneskort är 80x hastighet så det borde ju inte hindra mig från att ta 3 bilder/s men jag tycker inte att den gör det ändå...
kan man typ stänga av funktioner så att det går snabbare att ta bilder (AS eller nåt annat...)
eller gäller bara 3 bilder per sekund på låg kvalitet på bilderna?

Enligt specifikationerna ska det vara 4 fps, sen varierar antalet bilder du kan ta beroende på kvalité.

bara en idiot fråga som " har du kollat att sladden är i"

Vilken slutartid fotograferade du med? du vet att kör du bara som ett extrem exempel med slutartid på 1 sek så kan den ju inte ta snabbare bilder än 1 bild/sekund... ;) Ibland missar man vilken slutartid man kör med och förvånas över att det går sakta.. min tar 5 bilder/sek men ajg har minst 3 gånger trott att kameran är trasig för att sedan slå mig på pannan när jag kom på vilken slutartid jag använde... ;)

På abolut lägta upplösning och mest komprimering lyckades jag ta 4 bilder på 1 sek och 35 hundradelar. Vilket förmodligen blir 3 bilder/s. Tre bilder per sekund är det snabbaste den ska klara men då jag tror att man bara kan ta tre bilder på raken med raw men tio bilder med jpg. Om du körde med följande autofokus så kanske den fokuserade mellan varje bild också?

Min D5D tar fem bilder i hastigheten 3fps om jag anvander raw. Sedan blir det langsammare, och det beror pa att minnesbufferten ar full. Da begransas hastigheten av hur fort kameran kan skriva till kortet. Jag har ett kort som ar snabbare an kameran, sa det ar kamerans skrivhastiget det beror pa, inte kortet, och det borde vara samma sak med ditt 80x-kort. Och ja, det ar 3fps som galler for D5D, inte 4.

Om jag anvander mindre jpgs sa kan den ta fler bilder i full hastighet, med tillrackligt sma filer verkar det som om den kan ramla pa med 3 bilder/s tills kortet ar fullt.

En sak att tanka pa ar att autofokus kan gora det langsammare forstas. Om kameran ar installd pa att inte ta bilden forran den har fokuserat, da bestams ju hastigheten av hur fort den lyckas hitta fokus.

/Pia

edit: sag nu att Fabian redan namnt AF!

körde på jpg och med högsta upplösning... men kan man stänga av så att kameran bara fokuserar första bilden? ska testa med lägsta... men hur snabb är kameran på att skriva? någon som har några siffror på 5d?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar