Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

KM 5D och Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG passar bra ihop?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoDan

Aktiv medlem
Försöker lära mig en del och försöker läsa allt jag hittar på nätet.

Lirar detta objektiv BRA med en KM 5D?
Båda är väl bra var för sig men det är ju viktigt att det lirar ihop också.

Kommer att fota hojar på bana. Även fota från ett rörligt objekt mot ett annat i halvkasst ljus(skymmning eller medans solen går ner). T.ex sitta i en båt och fota mot en annan.

Mitt tänkta paket.
Konica Minolta Dynax 5D + Konica Minolta AF DT 18-70/3,5-5,6D
Soligor batteri motsvarande Minolta NP-400, 1400 mAh
Soligor UV filer 77mm
SanDisk CompactFlash 2GB Extreme III, 20MB/s (132x hastighet).
Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG till Konica Minolta Dynax 5D AF
 
FotoDan skrev:
Försöker lära mig en del och försöker läsa allt jag hittar på nätet.

Lirar detta objektiv BRA med en KM 5D?
Båda är väl bra var för sig men det är ju viktigt att det lirar ihop också.

Kommer att fota hojar på bana. Även fota från ett rörligt objekt mot ett annat i halvkasst ljus(skymmning eller medans solen går ner). T.ex sitta i en båt och fota mot en annan.

Mitt tänkta paket.

Sigma EX 70-200 /2.8 APO DG HSM finns inte till Minolta.

Då heter obejktivet Sigma EX 70-200 /2.8 APO DG (Inget HSM).

Det är samma objektiv fast med långsamare autofocus än till övriga kameramärken som har "ultraljudsmotor" (HSM).

Optiken funkar dock klockrent med alla kameror jag har sett den på och kan verkligen rekomenderas.
 
Tyvärr är de flesta gluggar trötta och sega till KM D5D. Kameran har inbyggd motor och det är endast ett par original-proffsgluggar som utnyttjar inbyggd ultraljudsmotor.

Jag är själv ägare till en d5d och känner mig lite ledsen över denna fakta.
 
HenrikHansen skrev:
Tyvärr är de flesta gluggar trötta och sega till KM D5D. Kameran har inbyggd motor och det är endast ett par original-proffsgluggar som utnyttjar inbyggd ultraljudsmotor.

Jag är själv ägare till en d5d och känner mig lite ledsen över denna fakta.

Det är väl bara att gilla läget eller? Proffsgluggarna är väl för DYRA?
 
Dajo skrev:
Jepp, bara att gilla läget eller köp Nikon/Canon för ett bättre utbud av bra gluggar (både nya och begagnade).

Hur märkbart är det då? (jag är en nybörjare)
Katastrof eller?
AS är det som gör att jag är så sugen på KM. Kommer fota i dassig ljus på från ett rörligt objekt och med 70-200 /2.8

Vad gjorde att du valde KM och inte en 350D som alla andra :)
 
FotoDan skrev:
Hur märkbart är det då? (jag är en nybörjare)
Katastrof eller?
AS är det som gör att jag är så sugen på KM. Kommer fota i dassig ljus på från ett rörligt objekt och med 70-200 /2.8

Vad gjorde att du valde KM och inte en 350D som alla andra :)

Jag valde Nikon eftersom Canon var för plastig och långsam för ett år sedan (300D vs D70).

KM tyckte jag var för liten och dessutom är begagnatmarknaden ytterst begränsad.


Focushastigheten mellan vanlig AF och HSM är betydande. Men man vänjer sig och lär sig leva med det. Att HSM är väldigt snabb betyder inte att AF är jättelångsamt.

Jag tycker du borde prova focuseringen i någon butik som har både KM och Nikon/Canon och känna efter själv hur du prioriterar. AS är en väldigt praktisk sak att ha på alla objektiv.
 
Går i samma tankar!

Vill mycket gärna ha AS (IS, VR... *suck*), men blir lite tveksam när det går ut över autofokushastigheten - begränsningen i objektiv kan jag leva med utifrån det pris jag betalar för kameran! Vill dock köpa garanterat bra gluggar som också fungerar enligt testreslutaten med givet kameraval.

Är därför inne på Nikon D50 (alt. D70s) + 18-70/3,5-4,5 - tillsammans med Sigma 70-200/2,8 (för att i framtiden kunna kompletera med Sigmas 14/2,8, som enligt utsago skall vara grymt bra). Men då blir det till att ta med ett enbensstativ överallt - något som jag känner snuddar på att gå ut för mycket över frihetskänslan med fotograferandet.

Är less på att vänta på att Canon eller Nikon skall ta ett initiativ kring inbyggd IS/VR i kameran och tenderar till att ta ett beslut snart oavsett vad. Fast då känns även Olympus som ett alternativ med sina kortare och lättare objektiv. Så dyker det upp en Olympus med bildstabilisering är nog beslutet nära.

Konica/Minoltan har ju så många andra förtjänster; sökaren, tiltning av menyer, automatisk avstängning av bildskärmen etc. Frågan är bara varför man gjort kameran så oinspirerande fyrkantig - även om jag håller med om att den sitter bra i handen !?!
 
(Dan Man) Vill inte påstå att jag kan skriva under på detta, men misstänker att Sigmas 18-50/2,8 kan vara ett klart steg upp från KM-gluggen. Då har du också 2,8 på båda dina objektiv, även om du missar en liten bit av omfånget.

Kan vara värt att kolla upp !!!
 
Jayk skrev:
(Dan Man) Vill inte påstå att jag kan skriva under på detta, men misstänker att Sigmas 18-50/2,8 kan vara ett klart steg upp från KM-gluggen. Då har du också 2,8 på båda dina objektiv, även om du missar en liten bit av omfånget.

Kan vara värt att kolla upp !!!

Visst vill man göra ett sådant kliv men tyvärr är 4400kr lite stort kliv :(

Ett 18-50/2,8 objektiv i 3000kr klassen kan jag tänka mig dock. Något tips?

Sigma EX 28-70/2,8 DG för 3000kr är jag sugen på
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.