** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klurigt foto ...

Produkter
(logga in för att koppla)

kuisma

Aktiv medlem
Kan någon förklara denna bild?

Titta runt propellerbladen. Det ger en viss slowsync-känsla, även om den förklaringen kanske inte är så värst trolig. ;-)

Kan någon förklara effekten?

Jepp, det kan jag.

Det är kondensstrimmor skapade av spetsarna på propellerbladen. Liknande typ av kondensstrimmor kan du ofta se på himlen när ett flygplan har passerat..

Det beror på luften komprimeras så pass hårt
så att den kondenseras och det bildas vattenånga.
Fenomenet uppkommer även då stridsplan gör skarpa
svängar/vändingar. Och det är precis samma fenomen som sker i spetsarna av propeller bladen, och efter som flygplanet rör sig framåt så blir de dedära "spiralerna"

Hoppas du förstod min lite irriga förklaring. :)

// Calle

Jo, så skulle det ju kunna vara...men med tanke på att det ser ut att vara klart väder så kanske det kan vara så att propellrarnas vinkel gentemot solen ger en reflex som pga slutartiden visas så...eller? :)

/Svenne

Nix, om du kollar på bilden så ser du att där är ingen rörelse oskärpa framåt, om de hadde varit som solen reflekteras så hadde hela flyg planet bara varit en stor oskarp fläck.

// Calle

Walle skrev:
Jepp, det kan jag.

Det är kondensstrimmor skapade av spetsarna på propellerbladen. Liknande typ av kondensstrimmor kan du ofta se på himlen när ett flygplan har passerat..
Ah! Så de _finns_ verkligen där! Jag var helt inne på att det var något "kameraoptiskt" fenomen, men fick det inte alls gå ihop.
Tackar för förklaringen!

Flummizen skrev:
Det beror på luften komprimeras så pass hårt
så att den kondenseras och det bildas vattenånga.
Fenomenet uppkommer även då stridsplan gör skarpa
svängar/vändingar. Och det är precis samma fenomen som sker i spetsarna av propeller bladen, och efter som flygplanet rör sig framåt så blir de dedära "spiralerna"

Hoppas du förstod min lite irriga förklaring. :)

// Calle
Fast jag har för mej att det beror på Undertryck..inte komprimering..
eftersom dom skapas på vingens översida och där råder ett undertryck.
Bara för upplysnings skull.
Ha de gott
Göran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar