Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klurig filmdefekt

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag framkallade igår en rulle Tmax 400 i Tmax developer enligt samma metod som jag använt förut med felfritt resultat. Men den här gången blev det skumt! I vanliga fall har jag aldrig fått samma lilatonade filmbas som jag annars alltid får med Tri-X, men det fick jag nu, trots fixering i 10 minuter och sköljning i en halvtimme. Men inte nog med det; på några av bilderna är mitten av filmen istället gul-grön.

img003_färg.jpg

Ovan ser vi en råskannad ruta som tydligt visar färgknaset. Är det någon som har en aning om vad det här kan bero på? Kan det vara filmen som är värmeskadad eller så? Jag kan annars inte begripa varför just mitten skulle lyckats bli utsatt för något speciellt.

Jag framkallade igår en rulle Tmax 400 i Tmax developer enligt samma metod som jag använt förut med felfritt resultat. Men den här gången blev det skumt! I vanliga fall har jag aldrig fått samma lilatonade filmbas som jag annars alltid får med Tri-X, men det fick jag nu, trots fixering i 10 minuter och sköljning i en halvtimme. Men inte nog med det; på några av bilderna är mitten av filmen istället gul-grön.

Visa bilaga 119775

Ovan ser vi en råskannad ruta som tydligt visar färgknaset. Är det någon som har en aning om vad det här kan bero på? Kan det vara filmen som är värmeskadad eller så? Jag kan annars inte begripa varför just mitten skulle lyckats bli utsatt för något speciellt.

Förmodligen för -GAMMLA- kemikalier . Har varit ute för samma fenomen själv . Hälsningar Krillan 54 .

Förmodligen för -GAMMLA- kemikalier . Har varit ute för samma fenomen själv . Hälsningar Krillan 54 .
Frågan är vilken av kemikalierna som är för gammal. Framkallaren är begagnad en gång tidigare och det var inte länge sen. Förra omgången körde jag samma framkallare till 4 eller 5 filmer utan problem. Det är dessutom bara filmbasen som är missfärgad; densiteten hos negativen är det inget fel på någonstans. Och felet finns bara i mitten av 120-filmens längd. På de första och sista rutorna är det jämnt och fint, om än lilatonat.
Jag kanske får kassera fixet, men det var inte så länge sen jag bytte det heller.

Typiskt exempel på för dålig/otillräcklig fixering, och den lila färgtonen brukar uppstå om man inte sköljer filmen tillräckligt.

Sköljt tillräckligt har jag rimligen gjort eftersom jag i vanliga fall gör likadant fast i 20 minuter istället för 30. Nu måste jag försöka lista ut något bra sätt att fixera om de klippta remsorna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar