"Svar på tal"...
Jodå, "Langsor", jag är här, har bara inte varit inne här sedan igår kväll...
Jädrar vad det satte skruv att "sparka" på "kungligheterna" här då *fniss*
Nej, skämt å sido.
Jag står fast vid att bilden på den anfallande Kungskobran inte är fullt så "mästerlig" som alla vill påstå, inte
dålig heller som en del här tror att jag vill framhålla. Jag kommer förmodligen aldrig ta en bild på någon huggorm i Sverige, än mindre en Kobra.
Till "Jeppe" vill jag bara nämna att han visst knäppte en hel serie (enligt "kulsprute"-metoden) bilder och hållit kameran framför sig i vattnet och samtidigt skyddade sig med densamma för ormen. Såvitt jag vet och sett av Klum "in action" i media fotar han med ett blixt-ljus med vit bouncer på när ljusbristen är påfallande, som i djungelen och jag tycker nog Kobra-bilden är konst-ljussatt på Kobrans mun. Visst kan man hålla in slutar-knappen kontinuerligt för flera bilder och samtidigt få med blixten?
Varför jag inte är NG-fotograf? Det får du nog fråga tidningen ifråga, jag har aldrig tackat nej till att sälja någon bild till dem, mig veterligen.
"Felet" med Kobra-bilden tycker jag ligger i att den är litet otydligt tagen, oavsett hur den är tagen. Man kan tycka att han gör en rejäl bragd i tagandet av bilden, att han är en mästerlig djur/djungel-utforskare. Man ska inte glömma att han inte är fotograf från början utan en djur- och agrikultur-intresserad kille som skulle bli bonde först. Förstod att "Jeppe" rentav har träffat honom, var beredd på att han, i sitt försvar av Klum, skulle klanka ned på mina bilder.
Jag beundrar Klum i övrigt och skulle vilja prova hans arbets-miljö vid något tillfälle.
Kanske att han pratar litet för mycket i förhållande till att visa sina bilder för att riktigt beröra mig som kollegial(omän på amatör- och förtjänstmässigt mycket lägre nivå) fotograf. Då har jag en betydligt mer potentiell idol i Sven Nykvist.
Visst är det mycket ifråga om tur i vad han, vi här på FS och alla andra gör, vare sig vi plåtar eller diskar. Vi kan önska något men aldrig begära att det vi vill ska hända händer. Det sköter det här, som vissa kallar "Gud" och jag kallar "ödet" om åt oss, vi kan bara le och hoppas att någon % av vad vi vill/planerar att göra går i lås. Å andra sidan vill jag hävda att ren skicklighet/kompetens/kunnighet/erfarenhet inte i allför hög grad ska blandas ihop med detta, just av de anlednigar begreppen själva står för. Den man KAN kan man, det man varit med om HAR man och det man tränat upp sig i KLARAR man med besked.
Nog har väl fler än Klum blivit häcklad här på FS genom tiderna? Det var ju inte länge sedan någon Amerikan blev åsyftad i att plåta mycket tveksamma bilder han hade till försäljning, någon tror jag jämförde det "Hötorgskonst" rentav.
Jag tror en del här på FS har ett speciellt förhållande till Klum och/eller vad han tar för bilder, kanske den Svenska stoltheten, det här med hans NG-omslag.
Det skulle jag aldrig komma på tanken att försöka förstöra eller negligera, jag kanske också känner så.
Det jag har velat säga med min tråd är bara att vi alla kanske behöver rannsaka oss själva över vad vi känner/tycker om något som "alla" andra tycker och "ska" tycka av en eller annan anledning. Litet "politiskt korrekt" att tycka si och så. Tycker alla andra att något är "mästerligt" gjort måste jag också det, annars får jag väl skämmas. Eller?
Kan ju bara nämna att jag har och kommer bänka framför tv:n när Klum är med i något program. Tycker det är jätte-häftigt att se honom i hans jobb med hans sexigt feta 600
r med kamouflage-motljusskydd (någon annan som la märke till det?)
Han är tydligen även Pentax "otrogen" då man kan se på hans hemsida att han även kör Nikon. Kanske de märkena har något ihop rentav, jag vet inte.
Något jag reagerade på i hans råd till personen som lämnat in programmets första foto för granskning var att han menade att pocket-kameror hade möjligheten till att låsa skärpan vilket jag är mycket tveksam till att alla, omän någon av dem kan? SLR-kamreror kan ju det, men "point & shoot"?