Annons

klubbbilder på annan sida.

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Vem är det som gjort det formella felet om tex en fotoklubb eller en sportklubb har givit tillstånd för publicering av bilder på en annan hemsida än klubbens hemsida?
Den "andra hemsidan" har utgivartillstånd (om det nu spelar roll?) och är en registread webbtidning. Jag har fått för mig att webbtidningen har gjort det formella felet även om de i tron att de har erfordligt tillstånd publicerat bilderna. Är det korrekt eller fel?

Jag har fått för mig att webbtidningen har gjort det formella felet även om de i tron att de har erfordligt tillstånd publicerat bilderna. Är det korrekt eller fel?

Korrekt.
Fast när jag läser din fråga en gång till så kan man ju också säga att den som lämnar bilderna vidare i syfte att de ska publiceras utan att ha koll på om den rättmätige upphovsmannen tillåter det också gör formellt fel.
Dock, till syvende och sidst hänger det ändå på den som publicerar.

Edit: Ett utgivningsbevis förändrar inget i den här frågan.

Tack. Jag tänkte först påtala felet i klubben (ifall någon aningslöst lämnat get sitt tillstånd) och be dem prata med webbtidningen att det skett ett missförstånd. Jag ser ingen anledning att fakturera, men rätt skall vara rätt. Annars sätts nya normer...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar