ANNONS
Annons

klipper alla labb ner bort kanterna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är nog länge sedan någon klippte kanter, det går mycket snabbare att projisera en något större bild över pappret, för att säkert täcka ytan helt med motivet. Det var ett drygt jobb att stå och handskära en gång i tiden när alla papper skulle läggas i en avmaskningsram. Även då måste man ju maska lite för att få vita kanter.

Senast ändrad:
Labben kopierar bilderna på en rulle. Bilderna hamnar kant i kant med ett litet hål emellan. Sedan klipper en kniv på båda sidor av hålet.

Det finns labb, t ex Odenlab och Prolabbet som kopierar med vit kant.

Inte om man säger till innan. Dock så får man inte raka skarpa kanter om man vill ha med hela negativet. Men jag tycker det ska se rätt snyggt ut. Blir lite gammaldags kännsla över det hela.

Mvh
Maverick

De flesta labben maskar bort cirka 2-3% av bildytan som standard. Man gör detta för att 24x36 inte alltid är just 24x36 i olika kameror. Eller att negativöppningen inte är riktigt centrerad.

Lämnar man in sin film på ett ställe som kopierar digitalt så kan de ställa om scannern att scanna en lite större yta än negativet, vilket ger en liten svart kant runt hela negativet. Sedan kanske man väljer en liten vit kant på detta.

på sätt o vis är det bra med lite kant så man har lite att hålla i
så slipper man kladda ner själva motiven

Jag tycker det är snyggt med vit kant, och har saknat det på färgbilderna från de vanliga labben. Jag kopierar svartvita bilder med vit kant för albumet, och klipper ibland med büttensax.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar