Annons

Klippa ihop 2 bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

johnnynu

Aktiv medlem
Har 2 bilder som jag tog med min Nikon och stativ.

Ena bilden är fokuserad på en sak som ligger nära objektivet och det bakom är suddigt. Sedan på andra bilden är det tvärtom.

Nu vill jag klippa ut motivet som ligger nära och klistra in det i andra bilden.

Finns det någe bra knep eller får man köra med lasso verktyget och sedan deleta och blura det runt omkring som blir pixligt?
 
Det är ju också ett sätt, men det ger kanske inte så mycket utrymme för ångrande av misstag.

Till exempel kan du göra såhär istället:

1. Öppna bägge bilderna
2. Dra över "objektsbilden" till "bakgrundsbilden"
3. Ha "objektsbilden" vald i lagerpaletten och skapa en lagermask (en av knapparna längst nere i lagerpaletten)
4. Måla med svart färg i lagermasken för att få de delar av bilden du inte vill att skall synas att försvinna. Försvinner det för mycket, byter du färgen till vit och målar fram objeketet igen.


Det bör naturligtvis påpekas att val av metod långt får bero av hurudan bilden är - hur invecklat objektet är. Du kan bli tvungen att använda andra metoder för att skapa en bra markering av objektet du vill frilägga.
 
Såhär blev resultatet.
Använde lasso-verktyget samt maskade runt hörnen och använde blur verktyget där det såg pixligt ut.

Vissa säger att det ser inklippt ut och andra inte. Jag själv ser det men tänker man inte på det så blev det OK.
 

Bilagor

  • dsc_0021_thumb.jpg
    dsc_0021_thumb.jpg
    56.6 KB · Visningar: 216
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.