Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klickljud och björn / annat vilt? Upptäckt i gömslet?

Produkter
(logga in för att koppla)

mile

Aktiv medlem
Hej gömslefotografer. Jag har börjat lite lätt att sitta i gömsle, och ska ut på en längre tur om några veckor där jag tänkte fota älg bland annat. Men jag är då lite nyfiken, särskilt eftersom jag kommer vistas i skogar där det finns björn också. Vad gör ni åt klickljudet?

Jag har observerat att min Nikon D700 har ett rätt högljutt och metalliskt klickljud, jag skrämde bland annat iväg en trana ca 20m bort med det nyligen.

Så, nu tänker jag, råkar jag av någon händelse (osannolikt förstås men ändå) på en björn medan jag sitter i gömslet.. vågar jag fota den? Jag vet inte själv.. Är det någon som har erfarenhet av detta som kan berätta lite om vilt's reaktioner på slutarljudet. Blir dom nyfikna eller rädda? Hur reagerar björnen / annat vilt om den upptäcker gömslet?

Tacksam för alla erfarenheter / berättelser som jag kan ha med mig i bakhuvudet ut.

Mvh
Richard

Det kanske kan vara bra att veta att du inte kan gömma dig för en björn i gömslet. Det har inte så stor betydelse om du inte syns, men den känner lukten av dig.

Jag har ytterst sällan haft problem med att slutarljudet skrämt bort tänka fotoobjekt. Men å andra sidan så har jag aldrig suttit i björngömsle och endast tre gånger i örngömsle. Tror att rörelser från objektivet är värre...men jag kanske har fel.

// Daniel

Jag har ytterst sällan haft problem med att slutarljudet skrämt bort tänka fotoobjekt. Men å andra sidan så har jag aldrig suttit i björngömsle och endast tre gånger i örngömsle. Tror att rörelser från objektivet är värre...men jag kanske har fel.

// Daniel

Jo, det är ju inte björngömsle / björn jag vill fota.. Jag är ute efter älg. Men jag är mest lite spänd / fundersam kring hur ett björnmöte från gömsle kan te sig. Men det är väl sant som "cocuyo" säger också, dock kan ju vinden ligga rätt osv.. och det gör den ofta där.

Är det ingen som vill dela med sig lite av erfarenheter från gömslet? Det måste ju finns fotografer här som upplevt det mesta. Jag var egentligen mäst sugen på att få igång en liten diskussion kring erfarenheter om gömslefoto av vilt och do's and dont's typ. Nu åker jag i alla fall ut på en 5 dagars i mitten på nästa vecka och känner mig hyfsat förberedd, kommer bli spännande och kul och jag ser fram emot åtminstone några bra bilder =).

Jag hade tänkt sätta upp tält-camp någon kilometer från mitt gömsleställe, i närheten av där jag kan ha bilen. Första dagen sätter jag upp mitt tält-camp och placerar gömslet, samt kamoflerar det lite extra med kringliggande bråte (grenar och sånt). Sen tänkte jag sitta i gömslet från ca 1-2h innan solnedgång till ca 1-2h efter soluppgång. Framför gömslet har jag en del djurstigar (jag vet från erfarenhet att det är mycket älg i området) och myr som gränsar till gammelskog. Det finns en del kalhyggen i området kring och även några små skogsbilvägar. Jag går fram och tillbaks till gömslet efter samma stig varje dag och den leder bort från markerna där jag planerar fota. Den tiden som inte spenderas i gömslet sover jag i mitt tält-camp och fotovandrar åt andra hållet.

Som sagt, någon som har tips (glöm inte!, gör, gör inte, tänk på att, när du sätter upp gömslet glöm inte: osv...) så är det välkommet. Jag har suttit i gömsle några gånger tidigare, bara 1-natts och mest under camo-nät men nu har jag skaffat mig ett riktigt gömsle och provat det en gång.

Mvh
Richard

Jag plåtar väldigt mycket rådjur och det har hänt ganska många gånger att rådjuren har hört ljudet av slutaren. Speciellt dagar då det varit vindstilla. Vid dessa tillfällen har jag plåtat från mitt portabla gömsle.

De har inte blivit skrämda av ljudet men de har blivit restrektiva. Serietagning har alltså med största sannolikhet skrämt iväg dem om man fortsatt att plåta. Men ett tips är att reagerar de på slutarljudet så låt kameran va en stund. Bättre att ta det lugnt än att skrämma iväg viltet.

Jag vet inte säkert men är det inte spegeln som låter mest, jag tycker i alla fall att kameran är mycket tystare de få gånger jag kör med Live View och då jobbar väl inte spegeln. (Hoppas jag inte är ute i ogjort väder nu)

Man kan ju alltid lägga något över kamera som dämpar ljudet...

Det är sant, bra tips. Jag har nu letat upp en sån gammal tung yllefilt och klippt ut ett litet snitt ur den som jag kan trä på objektivet och lägga över kamerahuset så det hänger ned på sidorna. Det dämpar faktiskt hyfsat bra men är lite knaggligt.

Tackar

// Richard

Jag vet inte säkert men är det inte spegeln som låter mest, jag tycker i alla fall att kameran är mycket tystare de få gånger jag kör med Live View och då jobbar väl inte spegeln. (Hoppas jag inte är ute i ogjort väder nu)

Tja kanske, men det bygger på att man har liveview igång hela tiden, för annars måste man ju lyfta och släppa spegeln mellan bilderna - eller lyfta den när man ser något djur. Det drar batteri också. Jag kommer nog prova lite med det, men jag är lite tveksam.

Tack dock.

// Richard

Jag plåtar väldigt mycket rådjur och det har hänt ganska många gånger att rådjuren har hört ljudet av slutaren. Speciellt dagar då det varit vindstilla. Vid dessa tillfällen har jag plåtat från mitt portabla gömsle.

De har inte blivit skrämda av ljudet men de har blivit restrektiva. Serietagning har alltså med största sannolikhet skrämt iväg dem om man fortsatt att plåta. Men ett tips är att reagerar de på slutarljudet så låt kameran va en stund. Bättre att ta det lugnt än att skrämma iväg viltet.

Tackar, det ger en ju tid att njuta av upplevelsen utan att titta i sökaren också =). Jag tänkte det efter jag skrämt iväg den här tranan; att jag borde slutat fota ett tag när den blev försiktig. Jag gjorde förstås det också, men det var nog för sent.

// Richard

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto