Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klassiska motiv...

Produkter
(logga in för att koppla)

peternilsson75

Aktiv medlem
Vad tycker ni att det finns för riktigt klassiska motiv (fina eller uttjatade, eller båda delar).

Själv har jag ibland lite svårt att tycka dessa är intressanta att titta på en längre tid, även om de är riktigt snyggt utförda. Självklart fastnar man själv i dessa motiv, men det skulle vara kul att höra er andra vad ni tycker är vanligt/uttjatat.

Jag tänker direkt på:

stänkande vattendroppar
snirklande spiraltrappor
fin träbrygga som löper ut i dimmig sjö (svart-vit)
macrobilder på orkidéer

mm

PN
 
Vad sägs om jag-ska-minsann-ta-en-snygg-bild-på-en-gaffel-bilden?

Den är väl ganska klassisk? Dock inget ont sagt om den, jag har sett många fina gafflar.
 
Glöm inte:
WOW nu jag har lagt $1500 på ett nytt objektiv och här är en suddig kass underexponerad bild med rörelseoskärpa på min katt, och är är en till, på min hund! Se så underbart bra bilder det tar och så mycket bättre fotograf jag blev nu!!! *host* dpreview.com *host*

=)
 
Ett ensamt träd på en äng, vid havet eller vid en väg. Har själv en sådan bild i ett av mina album :) Och så den där typiska bilden på hörullar som alltid dyker upp på hösten.

/Joakim
 
macrobilder på orkidéer

Det kan man aldrig tröttna på att fotografera. Bra att hitta dom ute i naturen kan vara en utmaning i sig.

När man sedan hittar näst intill perfekta bilder på guckusko här på fotosidan så blir man inte trött alls.

/Mats, som gör minst en resa till Omberg varje år för att titta på och fotografera orkidéer.
 
Känner igen frågan... ;-)

Bra fråga..och ständigt närvarande..

Har nog själv hört den sedan... 1960-61..?

Tror, när det gäller all konst, att bilden, teterstycket, musikstycket måste först ha ett väsentligt innehåll,
sedan är det upp till fotografen, regissören/författaren, kompositören att göra en skärpt form av detta till framförandet! ;-)

1. Väsentligt innhåll på en bild, betyder att bilden/motivet måste vara i första steget intressant för betraktaren..

2. Sedan återstår att få detta en en skärpt form!!!!!!

Har sett gafflar fotograferade på detta sätt,
men det var för länge sedan... ;-)


Och detta om "Väsentligt innehåll i en skärpt form" har Kurt Bergengren myntat.
Och, vad jag ser, fattar, så har inget nytt hänt på denna fronten! ;-)
 
Klassiska motiv blir en större utmaning.

Ska man delta i en fototävling där motivet måste vara en vattendroppe så får man nog tänka lite.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.