Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klarar man sig med 2.5 GHz en MacBook Pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Till att börja med, så är jag till skillnad från många andra nöjd med Win 8.1, så vi behöver inte gå in på den diskussionen. Men samtidigt har jag varit sugen på att testa Mac länge, och då speciellt MacBook Pro.

Har en bra stationär dator idag, med en Dell 24" (kommer inte ihåg beteckningen) och en Dell U2711 och Spyder 4 Pro. Men är inte så sugen på att sitta i två olika miljöer, vet att det går att köra Windows om man vill, men det hade varit rätt skönt att bara ha en dator. Frågan är då om man klarar sig enbart med MacBook Pro 15" 2.5 GHz, hur flyter det på vid tex videoredigering? Sen har jag rätt mycket inkopplat till min stationära, högtalare, ritplatta, trådlösa musen osv osv. Hur löser man det smidigaste på en bärbar med begränsat antal usb-utgångar? Går det att koppla in båda skärmarna?

Hade först funderat på att köpa den "billigare" MacBook Pro på 2.2 GHz, men tycker 256 GB HD är för lite, och Apple är rätt bra betalt så det blev nästan lika dyrt att sätta in en större HD som att direkt gå på den dyrare modellen. Har inte riktigt bestämt mig än om jag ska köpa en MacBook Pro, då det är rätt mycket pengar man ska ut med.

Till att börja med, så är jag till skillnad från många andra nöjd med Win 8.1, så vi behöver inte gå in på den diskussionen. Men samtidigt har jag varit sugen på att testa Mac länge, och då speciellt MacBook Pro.

Har en bra stationär dator idag, med en Dell 24" (kommer inte ihåg beteckningen) och en Dell U2711 och Spyder 4 Pro. Men är inte så sugen på att sitta i två olika miljöer, vet att det går att köra Windows om man vill, men det hade varit rätt skönt att bara ha en dator. Frågan är då om man klarar sig enbart med MacBook Pro 15" 2.5 GHz, hur flyter det på vid tex videoredigering? Sen har jag rätt mycket inkopplat till min stationära, högtalare, ritplatta, trådlösa musen osv osv. Hur löser man det smidigaste på en bärbar med begränsat antal usb-utgångar? Går det att koppla in båda skärmarna?

Hade först funderat på att köpa den "billigare" MacBook Pro på 2.2 GHz, men tycker 256 GB HD är för lite, och Apple är rätt bra betalt så det blev nästan lika dyrt att sätta in en större HD som att direkt gå på den dyrare modellen. Har inte riktigt bestämt mig än om jag ska köpa en MacBook Pro, då det är rätt mycket pengar man ska ut med.

Windows fungerar fint på en MBP genom bl.a. BootCamp.
USB-portar är inget problem, strömförsörjda hubbar låter dig koppla in all du önskar, precis som man gör med grenuttag för vanlig ström.
Båda skärmar går att koppla in.

Nästan lika dyrt?

Ett påslag på 2600 kr istället för 5000 är inte vad jag kallar nästan samma sak :)

För övrigt så gör skillnaden i klockfrekvens varken från eller till men däremot kan du ha nytta av det bättre grafikkortet som sitter i den dyrare modellen.

Ok, räknade lite för snabbt och fel, 2360 :- (om man ska vara exakt) är en del pengar. Iofs har man väl mest nytta av grafikkortet vid videoredigering? Jag har tex inget grafikkort i min stationära och det flyter på bra, men då har jag inte kört så mycket videoredigering heller. Fördelen med min stationära är att om jag känner att jag behöver ett grafikkort är det bara att köpa ett och stoppa in det. Medans det blir svårt i macbook pro´n. Därför kanske det är lika bra att köpa den dyrare när det väl blir dags, så man inte ångrar sig sen.

hej!

jag har en mbpr 2,3 GHz Intel Core i7 med 16gb ram samt dedikerat grafikkort och hd på 512gb. klarar mig hur bra som helst: filer från d800, lättare filmredigering i premier anslutning till extern skärm, ritplata och tangentbord. du behöver inte oroa dig!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar