Annons

Klantig sensorrengöring!

Produkter
(logga in för att koppla)

JJ.

Aktiv medlem
Upptäckte att jag hade damm på sensorn i min 10D.
Det blev mörka fläckar och krummelurer på bilderna.
Tänkte att "bra karl reder sig själv", men...
Kollade instruktionsboken och blåste försiktigt med gummiblåsa.
Men, det största dammkornet, försvann inte.
Så jag blåste till med munnen...
Saliv kom på sensorn!!!*slår skallen i väggen*
Försökte pilla bort det med hörnet på ett linsrengöringspapper men det bara kletade ut saliven mer.*suck*
Har kollat lite andra trådar i ämnet, och dom där "padsen"...?
Kan man inte inköpa dom i, t.ex. Malmötrakten?
Eller i Göteborg?
Fast man bör kanske inte fippla med detta själv, överhuvudtaget?
Goda råd sökes av klantig, salivutsöndrande skåning!:)*ler tappert*
 
Låter som det är dags för att lämna in kameran. Har för mig att Canon tar ca 350 kronor plus moms.
 
Phu!

froderberg skrev:
Låter som det är dags för att lämna in kameran. Har för mig att Canon tar ca 350 kronor plus moms.

Ja är det inte värre än så, får jag ta det som läropengar!:)
Lite konstigt är det ändå att jag fick in damm!
Satte på objektivet när jag fick kameran och det har inte varit av sen dess!
 
Jag skulle inte göra det, eftersom jag använt det nämnda användingssättet under lång tid och vet att det fungerar helt tillfredställande.
 
På Scandinavian Photo eller via Micro-tools (www.micro-tools.com) kan man köpa Eclipse Optic Cleaning System, vilket innehåller en metanolbaserad linsrengöringsvätska, samt 10 Pec*Pads.
Detta borde fixa även salivfläckar på sensorn, som faktiskt är mer robust än vad man tror.

hils
Mats
 
Tack, hela gänget!

Ska slå en signal till en snubbe i Malmö imorgon.
Får höra vad han säger. Han lär vara bra på detta!
Sen köper jag nog lite prylar för rengöring hos SP!
Det kan ju löna sig i längden.
F-n vet när man spottar i kameran nästa gång?!*S*

Tack för alla svar!
//Jonas
 
det är inte helt säkert att saliv går bort med det där kittet.
jag har försökt få bort saliv och rengjort med sinarbacks metanollösning. det tog en halvtimme med sammanlagt 93 strykningar och det blev ändå inte riktigt bra.
sinarbacken gör mig nervös iofs. *dyra grejer*
 
>>Christel
Nja, jag lämnar nog in den och får lite tips IRL innan jag ger mig på egen rengöring!
Fast, kittet kan ju vara bra att ha om det bara gäller damm!
 
Har du spottat på en sensor du också, Christel?? Oj, oj! ;-)

Men annars kan du ha rätt. Metanol är ju i högsta grad opolärt, och tar fettlösliga saker, saliv kan ju innehålla lite av allt möjligt, mestadels vattenlösligt!

Men det skadar inte att prova åtminstone, och rengöring av sensorn kommer förr eller senare att bli aktuellt om man har en digital SLR. Och ska man använda något linsrengöringsmedel, så är det ju bra om det dunstar bort någorlunda snabbt också.
 
hehe, jag skulle aldrig drömma om att spotta på en sensor. särskilt inte en sinarback.
där är det istället nästan så jag får hålla mig så jag inte torkar av den med ärmen. ;o)
(*psst* säg inte det till nån.. det är inte min kamera)
*skratt*

men jag håller med att metanol funkar mycket bra för damm. men min D100 rengör jag inte så ofta, tycker det är lite pilligt och jag har inte så mycket tålamod... ;o)
 
alcedo skrev:
Jag gissar att det betyder att "om du spottar på den här så måste du polera sedan.", eller? ;o)

Det är ett begrepp som främst (ursprungligen?) används i samband med skoputsning! För att få den där riktiga högblanka finishen så polerar man med saliv ... Numera tror jag också det kan betyda något välputsat i största allmänhet, som välvaxade bilar eller varför inte kamerasensorer?
 
Lösning:

269:- och en halvtimmes väntan på "KameraTeknik", S. Förstadsgatan i Malmö!
Himla bra gubbar där!
*andas ut djuuuupt*:)
 
En vetenskaplig parentes:

mazeson skrev:
...
Men annars kan du ha rätt. Metanol är ju i högsta grad opolärt, och tar fettlösliga saker, saliv kan ju innehålla lite av allt möjligt, mestadels vattenlösligt!
...

Stopp där, det stämmer inte. Metanol är nästan lika polärt som vatten (1,70 resp. 1,85 Debye). Metanol och vatten kan ju blandas med varandra.

Slut parentes.
 
Var oxå på Kamerateknik i Malmö. Det är grymma där, förtur, billigt och serviceminded. Helt klart ett bättre alternativ än att ge sig på rengöring på eget bevåg.
 
Eeeehum...

Får erkänna vidare klantigheter.
Köpte luft på burk och blåste för kung och fosterland.
Bara det att man ska nog inte skaka flaskan samtidigt som man blåser!
Det kom en ny "klatt" på sensorn.*morrar*
Nu är ju jag ganska vågligt lagd.:)
Så jag gnuggade sensorn med en bomullstops och sen blåste jag igen med luftflaskan.
Denna gången höll jag flaskan med ett stadigt tag mot bordskivan så att den stod alldeles still.
Jag rörde kameran fram och tillbaka istället.
Funkade jättebra!
Frågan är väl hur känslig sensorn egentligen är?
Är det någon som lyckats "gnugga" sönder sin sensor?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.