Annons

klättring

Produkter
(logga in för att koppla)

bushmaster84

Aktiv medlem
tjena.
ja brukar blåta klättring lite då och då..ja undrar nu om det är nån som kan tippsa om hur ni förvarar utrustning när ni hänger o dinglar? typ fotoväst,väska? mvh Lasse

En bra lösning är att hitta den minsta kameraväska som kameran får plats i och att den går att fästa nära kroppen, gärna i "maggropen" där man liksom ofta har en lucka mellan väggen och kroppen,, alternativt en som man kan svinga bak på ryggen och som stannar där.

Jag vet många som inte använder väska alls utan som har kameran hängande tätt på kroppen,, en FM2 är hållbra och tillräckligt liten.

Mvh Niclas,

Personligen så har jag med mig en engångskamera från Rimi, typ. Den platsar i en benficka och ger coola bilder;)
Men det är ju en midre bra lösning för den som kräver annan kvalietet och andra möjligheter,,

Mvh Niclas,

Om jag firar av för att fota ett annat replag brukar jag ha kameran runt halsen och sedan även kopplad med en 120 slinga i selen om jag behöver hålla kameran på ett sätt att man inte kan ha nackremen runt halsen. jag har filmrullar löst i fickan och ofta vet jag ungefär hur bilden skall tas så att ha med fler objektiv eller hus är inte aktuellt.

Andvänd alltid motljusskyddet, det skyddar objektivet mot att slå i klippan...

Om jag klättrar och fotar samtidigt burkar jag ha en lite mindre mekanisk konica TC + 24mm hängandes bak i selen. eller i ryggsäcken på långturer.

=)

tack tack..funderar på o snickra ihop en "krokliknande" pryl som man kan fästa i stativfästet och sedan hänga kameran i selen. inte i utrustnings-slingorna..om ni sett vertical limt (skit film!!!) så har ja för mig att killen har nåt åt det hållet till sin kameraq i börja av filmen....Mvh Lasse

svar klättring förvara utrustning

hej jag har klättrat i snart 20 år och det är lite skillnad på om du skall plåta klippklättring eller om det är högalpint, klippklättring kan du be dem som du är i lag med att hjälpa dig att komma till den plats du söker för din bild. oftast kan man göra en klättring åå en led som ligger lite på sidad av den som skall klättras för fototillfället, eller så kan man fira ned sig till den punkt som du ser som bra och har du sen lite hjälpmedel så kan du medans de andra klättrar ta dig upp för det rep som du hänger i och därmed få dina bilder.

högalpin klättring så är det lite mer problem till en början så måste du själv öva dig på att klättra så du inte äventyrar klättringen för de andra i teamet elle för den delen dig själv. när du har fått koll på läget så diskutera igenom vilka typer av foton du söker kolla var och när solen går upp och ned, transporten av utrustningen på väggen/berget så brukar jag ha det i min rygga till jag kommit på plats sen om jag gör komtare förflyttningar på mig så har jag själv sytt en sele till kameran som jag klätt med neopren, det gör att du larar av en hel del fukt och lättare stötar.

hoppas att detta gav dig lite ideer om hur du kan gå tillväga på berget.

mvh jocke

tack.

jo de börjar klarna lite nu...de där mä neopren låter interesant...men var köper man det? vill int stycka min våtdräkt...den alpina biten är inga problem...kameran ligger i ryggan och så har man ju int probmlemet att man är hängande när man fotar..skulle va nice mä en portaledge o ha som fotoplattform..men lite dyrt kanske...mvh Lasse

hej du igen neopren kan du köpa på en surfbutik eller en bra sorterad segelbutik.
om du vill komma ut lite från väggen och få bilder som gör att man ser höjden samt att det verkligen är brant, skall du försöka komma ut en bit från väggen. jag har byggt en stav som är ca 40-50 mm tjock och är teleskåp modell utdragen så bygger den nästan tre meter och på den änden som är mot fotgrafen så sitter det en liten platta av kolfiber (för vikten) som han kan ha emot sig antingen i ryggen eller i magen. du kan även ta ett stativ som är till kameran ochsätta mellan dig och väggen , men det känns nog lite jobbigt att bära på va?

Portaledge lite överkurs va? bekvämt men...

mvh jocke

tack. mjo porta blir lite mycket kanske..har för mig att ja sett nån bild på nån klätterfotograf som använde byggställningsrör för att komma ut från väggen..känns lite tungt kanske...

oj då byggnads ställnings rör.....

det finns ju kolfiber och aluminium, kolfiberrör kan du hitta på en surfbutik ex en gammal mast eller dyl. alurör tar du bara kontakt med en firma som bygger uterum ellr liknande, så finns det teleskåp anslutningar som du kan köpa löst och montera.

mvh jocke

tror int min dynax 7 mä kontrollgrepp får platts i den..inte heller f5an som ja funtar på o byta till pga att dynax 7an int ä så robust..nu kör ja mä en lowe pro topload zoom aw..funkar hyffsat..

Jag plåtar med kameran i Lowe’s Top Load Zoom. Det finns en "sele" som går över axlar/bröstkorg till den som bilden ovan visar. Dock lämpar den sig sällan att använda när man plåtar från rep eftersom Gri-Gri, rep och annat löper rak upp över bröstkorgen.

Mitt tips, och mitt "system" är att använda en Top Load el. likv. snett över axeln. Den har jag i sin tur kopplad till en slinga el. daisychain som jag enkelt kan låsa fast bak på selen och på så sätt fixera hela paketet baktill eller på sidan av kroppen. Kameran har jag i rem runt halsen och dessutom i en lång slinga fäst i selen som en back up och när man plåtar "blint" på frihand och kameraremmen blir för kort. Det är också bra att ha en karbin kopplad till kameraremmen så man snabbt kan klippa i båda kameraremmarna bakåt/åt sidan till väskan när den är fixerad i sidoläge - vips så är kameran ur vägen utan att behöva trä den över huvudet/axeln och man kan snabbt jumarera uppåt eller fira nedåt.
Fler gluggar har man enklast i lösa objektivväskor som man kan fästa var man vill.

Ett tips på om du vill sas "komma ut i luften" ifrån klippan är att (om möjligheten finns) fästa ett andra rep i en klippa eller träd framför klippan som ska klättras och senad koppla i en repklämma och själv dra sig ut i luften. En enklare variant är att be ngn på baken dra ut dig från berget så långt ut dom orkar och fästa repet i önskad position.

/ Andreas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar