Annons

Kitobjektiv till KM 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Skalis

Aktiv medlem
Har nu ett ruskigt habegär till KM:s 5D men lite tittande runt på nätet ger att Expert har skippat originalgluggen och säljer den i paket med en Sigma 18-50/3,5-5,6 istället för KM:s 18-70/3,5-5,6

En titt hos cyberphoto visar att KM:s glugg är drygt 360 spänn dyrare, att den har 38 cm närgräns mot sigmats 25 cm och att filtergängan är 3 mm större på sigman. Viktskillnaden är försumbar och skillnaden i zoom är ju uppenbar i modellnamnet.

Vad jag inte hittat (jag kan ha missat nåt) är den upplevda skillnaden mellan dessa objektiv. D.v.s. helt enkelt vilket som är "bäst"... Finns det nån här på forumet som har erfarenhet av dessa och kan komma med tips på vilket av dem som är att föredra rent kvalitetsmässigt? Eller kanske bara nån som tycker nåt och kan motivera det?

/Fredrik - som är villrådig...
 
Tyvärr har jag ingen jämförelse, men hade samma funderingar som du när jag köpte min D5. Jag tänkte att en originaloptik som är skapad just för den här kameran borde rimligtvis passa bäst.
Expert har ju tydligen någon överenskommelse (pengar!) med Sigma som gör att de alltid rekommenderar Sigmas optik.
Jag valde KM 18-70 och är mycket nöjd med den. Tycker bildkvalitén är perfekt även med makrot. Hållbarheten kan jag naturligtvis inte uttala mig om men lättheten skvallrar förstås om plast, men det känns ändå stabilt.
Naturligtvis nedvärderar jag inte Sigman eftersom jag inte provat.
 
Tack för svaret.
Vikten på sigman är likadan, så jag antar att byggkvaliten är likvärdig... Sigmat säger cyberphoto är ett bra köp visserligen. För priset det vill säga.

Men jag antar att valet faller på originalgluggen när/om det blir dags för inköp. Antar som du att den borde passa bra till kameran, och 20 mm zoom extra kan inte vara helt fel för jag kommer nog tyvärr inte ha råd att handla en massa extragluggar det första jag gör.

/Fredrik
 
Jag har för mig att Expert har Sigmaagenturen i Sverige. De annonserar alltid sina systemare med Sigmaoptik. En sak du ska kolla noga är om D-funktionen funkar med eventuell "pirat" optik.
Dvs att ADI-blixtmätningen funkar. Den kräver att optiken rapporterar aktuellt fokuseringsavstånd till kameran så att blixtljuset balanseras bättre.
 
Sigmat heter 18-50/3,5-5,6 DC. Förhoppningsvis betyder D:et att ADI:n fungerar då. Mycket att tänka på är det...
 
Jahapp, där ser man. Tur att det finns folk här som vet saker! Tackar så mycket för infon.

Då kanske det lutar ännu mer mot originalgluggen...

/Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.