ANNONS
Annons

kitobjektiv eller inte?!?!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

uisberg

Ny medlem
Hej.

Jag har läst många inlägg här på FS, och lärt mig mycket om objektiv m.m. utav det. Men nu står jag i valet och kvalet inför mitt eget köp av en digital systemkamera.

Hur ska man tänka i valet om kitobjektiv? Ska man ta det "enkla" som blir det billigaste paketet eller gå upp några tusenlappar i pris och få bildstabilisator, "bredare zoomomfång" m.m.
Att köpa ett enkelt objektiv i kit kostar 500kr extra än att bara köpa huset. Det är iochförsig inte mycket pengar, men är objektivet "roligt" om några månader?

Ska man kanske köpa hus och objektiv var och en för sig så man får precis det objektiv som passar en bäst?

Tacksam för alla svar
/Ulrika

(Jag har tänkt mig Canon eos400d, då jag har bra erfarenhet av just canon, och den ligger i en prisnivå som jag som student klarar av. Jag har tidigar fotat med analog system, men tänkte nu väcka liv i intresset igen.)

Hej
Jag tycker att du bör satsa på kit-objektivet, körde själv med ef-s 18-55(400Ds kit-optik) i lite drygt ett halvår. När du fotat ett tag, ett par månader typ, så märker du om du vill ha ett bättre objektiv i normal-zoom klassen, om du vill ha mer ljusstyrka eller du kanske en blixt är vitigare.

Det finns massvis med liknande trådar om ämnet här på FS. Prova sök på forumet så kanske du får svar på dina frågor.

(Läste nu i efterhand igenom ditt inlägg bättre, och du har ju fotat med SLR tidigare så du kanske vet vad du behöver för egenskaper hos ett objektiv.)

mvh Timo

hej.

Jag förstår att jag kanske har formulerat mig luddigt. Jag undrar mer över om det är intressant att köpa kitobjektivet överhuvudtaget eller om man ska köpa hus plus ett bra objektiv på en gång.

Förslag på bra objektiv hittar jag överallt, och det är supertrevligt. Men inga konkreta råd på om man ska köpa enkelt kit eller inte.

Jag har alltså fotat mycket för några år sedan, men intresset dog när jag inte hade tillgång till fotolab försvann och jag köpte en digital kompaktkamera.

Hej, köp det billiga kitobjektivet tycker jag, även om de inte är lika bra som dyrare objektiv är det såpass lite pengar att det är frågan om. Kitobjektivet är alltid trevligt att ha som lättvikts/fest/slit&slängobjektiv. Dyrare kan man alltid köpa till senare.

Det nya EF-S 18-55 IS (1 800 kr hos Fotokungen) verkar vara ett riktigt höjdarobjektiv för pengarna. Det finns flera trådar om objektivet. Det utan IS har å sin sida fått ganska njugg kritik. Den optiska kvaliteten och närvaron av IS hos den dyrare gluggen gör det till i mina ögon ett klockrent startpaket. Det gäller ju bara 1 200 kr till. Komplettera med nya 55-250 IS för 2 600 kr och du klarar det mesta.

Dyrare objektiv. Tja, ska du ha en zoom verkar EF-S 17-85 IS endast något bättre i optisk kvalitet och nästa steg 17-55 går på 10 000 kr.

Mitt råd är således Canon 400D med ett EF-S 18-55 IS. Den kombon kan du få för under 8 000 kr.

Själv valde jag bort kitgluggen och kör med ett Sigma 17-70 som allround på min 400D. Det är verkligen ett objektiv jag kan rekommendera!

Framför allt uppskattar jag skärpan och att det är ljusstarkt. Att kunna använda en liten bländare är viktigare än IS för mig. (utifrån en begränsad budget...). Autofokusen är hyffsat snabb, även om kitgluggen är något vassare.

http://www.fotosidan.se/reviews/vie...ws.htm?ID=11918
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_1770_2845/index.htm

Om du inte har fotat med systemkamera innan och inte känner dig säker på vad du ska välja tycker jag du ska börja med kitobjektivet. Då kan du känna på hur det känns. Efter ett tag kommer du säkert själv fram till vad du vill ha för objektiv till din kamera, tex kanske du hellre vill satsa pengarna på ett objektiv med en annan brännvidd i stället för ett nytt normalobjektiv.

Som sagt 500:- är inte så mycket och kitobjektivet är ett bra objektiv för att lära känna sin kamera och som faktiskt kan ta bra bilder. Gå ut och fota och tänk efter inför nästa inköp.

Hoppas att jag tillförde något.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar