Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kitobj till Canon50

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, 18-55IS är det nya kitobjektivet som är riktigt bra - inte bara med tanke på priset. Vad jag vet så presterar det bättre än 17-85IS i flera avseenden (förutom brännvidden då alltså).

Vad jag har läst (har inte provat själv) så är det väldigt skarpt i mitten, men ganska mediokert kring kanterna. Spelar val inte så stor roll på aps-c, men ändå.

Hur är det med motljusegenskaperna? Har du några erfarenheter av det?

Vad jag har läst (har inte provat själv) så är det väldigt skarpt i mitten, men ganska mediokert kring kanterna. Spelar val inte så stor roll på aps-c, men ändå.

Hur är det med motljusegenskaperna? Har du några erfarenheter av det?

Nja. Det är faktiskt skarpt även i kanterna - med normaltapp i linje med bättre (/dyra) objektiv. Men det gäller från 18-35mm, det är där det är riktigt bra. Sen tappar det skärpa överlag, både i mitten och kanter.

Edit: motljusegenskaper. Kan inte riktigt uttala mig, har ett billigt motljusskydd från Kaffebrus som jag reflexmässigt fäller ut när det är sol (det är i gummi och sitter alltid på - man flärpar ut eller har det infällt, svårt att förklara...). Men har inte utforskat det på nåt systematiskt sätt - eller upptäckt nåt konstigt.

Senast ändrad:
Go sondag kvall!
Nar jag kollar runt pa olika sajter, sa ser jag att Canon 40d kommer med en 18-55 IS
Canon 50D kommer med 17 - 55 IS.

Har bagge dessa objektiv gott rykte?

Sen saljs bagge ovan med ett objekt som gar till 2.8, ett annat som gar till 4.0 - 5.6 IS. Priset for det forsta ar 10000 mer. Antar att det har med ljuskansligheten att gora?
Anne

Jag tror att du menar att 50d kommer med 17-85is och 40d med 18-55is.
!8-55is är skarpare och har en något effektivare is medan 17-85is har bättre omfång och snabbare/tystare af,båda är bättre en din gammla kitt.
17-85is kan vara prisvärt om man köper det i kitt och betalar ca2000 för det,men ska man betala fullt pris så finns det bättre allternativ.
.
Det finns även ett 17-55 2.8is vilket ska vara det bästa man kan få,men det är stort och dyrt....
/Sverker

Jag har själv en 40d och även 18-55is,skärpan är bra och skillnaden mot de dyrare objektiven är avsevärt mindre än vad priset vill göra gällande,så kan man leva med den plastiga och billiga känslan på det i övrigt så rejäla 40/50d huset så är det ett prisvärt allternativ.
/Sverker

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar