ANNONS
Annons

kitgluggar mot varandra

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Har en begagnad D80 på ingång om ett par dagar, med denna medföljer ett 18-135mm objektiv. Jag tänkte tidigare att ett 18-70 vore vad jag letade efter, men jag har hört att båda dessa är ganska prisvärda. Zoom-omfånget är inte vad jag tittar främst på, men jag har hört att väl mycket omfång skapar dist(?) i bilden.. Jag undrar främst då vad ni tycker och tror.

Kortfattat: om jag säljer 18-135an och handlar ett 18-70 istället, gör jag en miss då?

Jag gillar stakt mitt 105/2.5 - då med skärpa, färg, ljuskänslighet och det där sköna suddiga i bakrunden vad ni nu kallar det :)
Jag har inte använt så många objektiv totalt sett, men jag prioriterar bildkvalitet framför zoomomfång.
 
18-135 är prestandamässigt enlig de tester jag sett ganska jämnbördigt med 18-70. Ljusstyrkan är också samma. De extra millimetrarna i teleläget kan vara bra att ha. Distorsionen blir som du nämnt oftast värre med större zoomomfång, men å andra sidan är det lätt fixat i photoshop eller andra lite bättre bildbehandlingsprogram. Märks för övrigt mest på 18mm. Som jag ser det finns det ingen anledning att byta. Tvärt om tycker jag det objektiv du får till är det bättre valet.
 
Intressant! Jag som trodde att 18-70 skulle förespråkas av någon anledning :)
Den där sidan var riktigt trevlig, den ska vi ta en ordentlig titt närmare på!
 
Byt till 18-70, det är aningens bättre optiskt och du får anledning till att slänga på ditt 105/2.5 oftare vilket fullständigt spöar skiten ur vilken zoom som helst (oavsett prisklass).
 
Trevligt med ett inlägg åt andra hållet också!

Nu är ju mitt 105/2.5 helt manuellt och saknar all tänkbar elektronik vilket har sina nackdelar, vilket medför att jag främst använder detta vid andra tillfällen ändå.

Angående 105:an föresten, (lite OT) jag vet att det finns en "Ai"-version av det med, innehåller den versionen mer elektronik som kan printa lite info till exiv-datan?? Någon som vet??
 
Du behöver en "proffskamera" för att få ljusmätning och objektivinfo i Exif. T.ex. D200 och D300 klarar detta.
 
Nja, inte direkt exakt "vilket" objektiv det är, utan snarare vilken brännvidd en bild är tagen med, eller vilken bländare som använts. Min föredetta D40x kände inte änns att ett objektiv var anslutet, så ja kunde enbart pålta med det Manuella läget. Valde bort köp av D200 pga av för få fördelar, gentemot D80, men en direkt Objektivsidentifiering hade ju varit trevlig att ha, men inte så viktig. Men jag tror inte änns en proffskamera hade identifierat min 105:a, som sagt - den saknar all elektronik.
 
Nej, man får manuellt skriva in brännvidden och max bländare så fixar kameran ljusmätning. Och skriver in vilken bländare etc som användes vid exponeringen i exif.
 
Som jag har förstått det...

...ska man kunna lägga in sina "döda" (elektroneiklösa) gluggar i kamera och sedan när man kastar på¨dem kan man bara plocka fram den lite snabbt ur en meny där ens "arsenal" ligger.
Hur långt in den menyn ligger har jag ingen aning om men du måste iaf inte knappa in data varje gång du kopplar på objektivet.

105/2,5 finns förövrigt inte som annat än död glugg, men det är helt klart en av de prisvärdare gluggarna som du kan få tag på, jag är inne på min tredje (om man inte räknar 105/1.8) och har ingenting negativt att säga om något av exemplaren.
 
...och sedan när man kastar på¨dem kan man bara plocka fram den lite snabbt ur en meny där ens "arsenal" ligger.

Vet du om det fungerar på D80, eller är det bara för semiproffs-kameror o uppåt?
Jag har utforskat så mycket av varje vrå av D40x jag kunnat iaf, utan att ha minne av något sådant. Skulle ju vara en klart uppskattad funktion!!

Nja negativt är väl bara elektroniken då, annars har jag inget emot att den är helt manuell i övrigt. Möjlighet till AF hade kanske varit önskvärt ibland då. Ai-versionen finns ju, men jag vet ännu inte vad mer än möjlighet till Af det ger heller?

Plåtade en kompis som lirade fotboll vilket var ganska svårt att få skarpt hur jag än gjorde, även om jag fått in sjysst fokus.. det gick helt enkelt inte att få kameran att plåta snabbt nog med objektivet (??!) Nu var det ju med min fd. D40x, så vi får se hur D80 agerar där, någon med mer advancerad kamera (än D40) med 105:an med kommentarer om sportfoto?
 
D1(h/x), D2(h/x), D3, D200, D300 och D700 klarar av att ljusmäta med gammal ai och ai-s optik. Övriga kameror saknar möjlighet till det eftersom de inte kan läsa av i vilken bländare (tappen på "ovansidan" av bländarringen) som är inställd på objektivet. Utan den informationen kan inte kameran få fram all data som behövs för att få korrekt exponering utan man är hänvisad till helt manuellt läge.

D80 tillhör således de kamerorna som inte fungerar fullt ut med manuella objektiv utan man är hänvisad till manuellt läge. Har man gott om tid på sig så går det rätt okej att fota ändå, man får lära sig att exponera efter histogrammet. Lite bökigare än vanligt, men å andra sidan så kan det vara bra att ta det lite lugnare ibland.

Om vi återgår till ursprungsfrågan så föredrar jag 18-70 eftersom det är en aning ljusstarkare och "känns" bättre. Det är en aning bättre byggt än 18-135 och har dessutom avståndsskala, inget man saknar varje dag men praktiskt i vissa lägen.
 
Intressant! Jag som trodde att 18-70 skulle förespråkas av någon anledning :)
Den där sidan var riktigt trevlig, den ska vi ta en ordentlig titt närmare på!

Jag kör en D80 med 18-70, och gillar det lika skarpt som objektivet är!!! Har köpt till ett 50/1,8, men vurmar ändå för 18-70. Mycket bra!!
Så där tror jag inte att du skulle ångra dig.
Det enda jag kan sakna är lite bättre ljusstyrka alt. VR. Men, det funkar bra!!
 
18-70 eftersom det är en aning ljusstarkare och "känns" bättre. Det är en aning bättre byggt än 18-135 och har dessutom avståndsskala
18-105 VR istället. Kanske lite sämre byggkvalité
Hmm det här var ju intressant, låter som om Nikons standardobjektiv blir allt sämre i konstruktionen..

Men 18-70 (3,5-4,5) kan väl inte vara ljusstarkare än 18-135 (3,5-5,6), då "5,6" är vid 135mm brännvidd? Däremot vore nog avståndsmätare en önskvärd finess ibland!

D80 tillhör således de kamerorna som inte fungerar fullt ut med manuella objektiv utan man är hänvisad till manuellt läge
Så om jag bytte mitt 105 till ett likadant ai-objektiv så kan jag ändå inte se brännvidd och bländare alltså?
 
18-70 3,4-4,5 är en bättre optik än 18-135. Visserligen är dt nog jämnt skägg skärpemässigt. Men distortionen på 18-135 är klart störande på vissa typer av motiv. testa att fota en dörr eller fönster från 2-5 meter så ser du vad jag menar. Annars tycker jag att 16-85 är högintressant. jag vet dock inte så mycket om den gluggen men VR gör den väldigt användbar i många situationer.
 
Hmm det här var ju intressant, låter som om Nikons standardobjektiv blir allt sämre i konstruktionen..

Men 18-70 (3,5-4,5) kan väl inte vara ljusstarkare än 18-135 (3,5-5,6), då "5,6" är vid 135mm brännvidd? Däremot vore nog avståndsmätare en önskvärd finess ibland!

Jo faktiskt, tyvärr följer inte bländarvärdet linjärt med brännvidden på någon av kitzoomarna.
På 18-135an är det extra tydligt efter som den har max f5,6 redan vid 70mm brännvidd.
Se även tidigare trådar text den här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=88816
 
Med bättre konstruktion, lägre dist och dessutom ljusstarkare uppenbarligen så får de nog bli som jag tänkt det från början ändå, sälja 18-135:an till födel för en 18-70!
Får allt hoppas att kameran nått den lokala posten imårron nu då så ja kan sälja 135:an direkt :p
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.