Annons

Kitglugg D70(18-70) Vs. Tamron 28-75 2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe

Aktiv medlem
Halloj,

Tänkte byta ut kitgluggen mot något ljusstarkare med ungefär samma brännvidder. Tamrons 28-75 2.8D har ju fått lysande recensioner. Har tittat en del på bilder här på FS tagna med D70 och Tamron 28-75 2.8D men det är ju ganska svårt att bedömma kvalitet utifrån dom. Man skulle ju önska 100% crop för att kunna avgöra skärpa etc.
Efter denna långa utläggning udrar jag om du som läser detta har erfarenheter av båda gluggarna och isåfall vilka? Är det att byta upp sig vad gäller kvalitet på bilder eller är det ingen större skillnad på optiken? Man missar ju dessutom 10mm på brännviden åt vidvinkelhållet med Tamrongluggen, kan jag iofs leva utan, om gluggen i övrigt lämnar bättre kvalitet än kitgluggen från 28-75mm.

Danke!

Robert

Jag har kitgluggen privat och Tamronen på jobbet. Om man inte behöver 18-28 mm så ofta så är Tamronen ett givet val. Även om 18-70:an är bra för sitt pris, så är Tamronen vassare, speciellt på större bländaröppningar. Den är lite "rackigare" i konstruktionen (bygger t ex rätt mycket när man zoomar ut), men skärpan och färgåtergivningen är snäppet bättre, som sagt.

Komplettera på sikt med Sigmas 18-50/2,8 så har du en riktigt fin kombination!

Hmm.. intressant att se hur länge det dröjer innan elefanten kommer och försvarar kitlinsen..

Haha (elefanten)....

Har nu levt ett par dagar med min nya donna vid namn Tamron 28-75... jätteglad att vi funnit varandra, vill aldrig skilja mig!
Hon är dock lite för lång för mig, så jag får nog skaffa en donna till, hum... Sigma 18-50 2.8 verkar vara populär hos fotograferna.
Skämt åsido, nu när jag har kört båda gluggarna kan jag informera om att skillnaden är märkbar vad gäller skärpa och färgåtergivning. Lite soft vid max öppning, men inget som stör mig nämnvärt. Enligt recensioner verkar det som 28-75an tenderar att variera lite i kvalitet, fick dock tag i ett fint beg. ex här på FS med garanti till okt. Gillar att man kan "låsa" gluggen så den inte zoomar in av sin egen tyngd då den hänger på axeln, den bygger trots allt en del vid 75mm.

Ha det !

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto