Annons

Kitalternativ!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jayk

Aktiv medlem
Nikon D50 + Sigma EX 18-50/2,8 DC

eller

Nikon D70s + (kitoptiten) Nikon AF-S DX 18-70/3,5-4,5G IF-ED

Det jag främst funderar över är optiken. Tanken är att komplettera endera kit med Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG.

Hur pass står sig Nikongluggen i förhållande till Sigman. Gör man bort sig om man inte går på Sigman som ju har bättre ljusstyrka !??
 
Jag skulle säga att 18-70:n står sig mycket bra mot sigman, om man inte behöver ljusstyrkan. Sigman är skarpare i vissa områden och 18-70:n i andra. Sigman har lite bättre kontrast, men lider istället av mer kromatisk aberration. På det stora hela får man välja mellan ljusstyrka (sigma) och större zoomomfång samt snabbare/tystare fokusering (nikon).

I ditt fall får man ju åxå väga D50 mot D70. D70 är "mer kamera", men behöver man inte de extra funktionerna den har så duger en D50 lika bra. Bildkvaliteten är relativt snarlik, även om bilderna direkt ur en D50 har mer kontrast och är lite rikligare exponerade med standardinställningar.
 
Kanon - precis den typ av feedback som jag letade efter !

Tufft val dock - hastigheten och tysthet på autofokus är svårt att ersätta, men jag kan också se mig själv vilja gå ut och fota kvälls- och gryningsbilder från huvudstadens olika hörn och vrår.

Kanske är värt att gå på Nikongluggen och för att sedan spara ihop till en vassare vidvinkelglugg - typ Sigmas EX 14/2,8 HSM. Men då innebär det förmodligen ett visst bidande - tills ekonomin finns där !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.