Annons

Kit-optik till Canon 1000D org v.s. Sigma?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Står i begrepp att handla en Canon 1000D för att ha som backupkamera. Har alltså inga ambitioner på att använda kameran mer än att min fru skulle tycka att det är roligt att testa den "då och då". Hon är ingen fotograf och trivs väldigt bra med en kompakt - allt annat är för stort, otympligt och bökigt. M.a.o. jag vill bara ha känslan av att ha ett reservhus.

Medföljande kit-optik är som bekant inte mycket att ha men det finns "samma optik" med IS. Är det samma uppbyggnad på objektiven så när som IS? Kommer det att skilja något i bildkvaliten?

Sedan har det dykt upp ytterliggare ett alternativ och nu pratar jag egentligen bara om billig optik och det är Sigma Objektiv AF 18-50/3,5-5,6 DC till Canon för 895.-

Mina tre val är således

1) EOS 1000D med EF-S 18-55/3,5-5,6
2) EOS 1000D med EF-S 18-55/3,5-5,6 IS
3) EOS 1000D med Sigma Objektiv AF 18-50/3,5-5,6 DC

Det är INTE intressant att dra igång en diskussion med alternativa hus eller annan optik. Begagnat är likaså ointressant.

Jag hade köpt Canon med IS. Dels för att tillsammans med huset nog är billigare än hus+Sigma, dessutom har den IS samt att skärpan är bättre på Canons.

Endast tittat på Photozone.de som referens. Men de är väldigt bra på tester och är konsekventa vilket är den fördel.

/Stefan

Medföljande kit-optik är som bekant inte mycket att ha ...

Jag kan inte hålla med dig. Visst finns det bättre objektiv, men knappast något som är i närheten så prisvärt. Bästa kit-varianten jag testat är den 18-55 med USM, men utan IS. Tror inte du hittar den nu tyvärr.

Köp den med kit och byt om du (frun) någon gång skulle sakna något hos den. Du kan ju alltid behålla den som partyglugg du kan skvätta champagne på utan att det stör plånboken.

Nu har jag varit iväg och testat kit v.s. 17-40 L-optik. Inte på något sätt en rättvis jämförelse men jag ville se vad kameran kan prestera med en bättre glugg. Såklart märks det skillnad men lite pill i PS så blir kit-bilderna tillräckligt bra. Det viktiga var ju känslan av att ha ett reservhus om oturen är framme vid fel tillfälle. Som bonus kan hustrun använda kameran när andan faller på och prisnivån passade mig för något som mer eller mindre blir liggande.

Det blev en paket med hus, kitoptik, minneskort, putsduk och väska.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto