Annons

Kit-optik, DX vs FX

Produkter
(logga in för att koppla)

risse

Aktiv medlem
Är sugen på att uppdatera min gamla D7000 mot en D7200 eller en D750.
Har främst kollat på följande paket:
D7200 inkl 18-105mm, pris ca 13000kr.
D750 inkl 24-85mm f3.5-4.5, pris ca 23000kr.

Är FX-objektivet ett betydligt bättre optik än DX-objektivet? Tänkte att detta kanske kan jämna ut oddsen lite. (Jag är medveten om att jag jämför äpplen och päron...)
Är främst intresserad av skillnaden i skärpa och motljusegenskaper. Det är främst vidvinkelegenskaperna jag är intresserad av, då jag redan har bra optik för övriga områden.

DX-objektivet 18-105mm har jag använt en del på min D7000, och jag är inte jätteimponerad över dess skärpa (dessutom har objektivet nu gått sönder).
Är därför lite tveksam till att använda en sådan på en D7200, som har hög pixeltäthet. (Vad tycker ni?)

Är det samma "waste" av kamerans upplösning att använda en 24-85mm f3.5-4.5 på en D750, eller är detta ett bättre objektiv?

Senast ändrad:
Aldrig att JAG skulle sätta det objektivet på en ff.
Tamrons 24-70 vc eller Nikons dito.
kanske Sigmas nya /2. Men då funderar jag samtidigt på en 35/1.4 Art och skippa zoom.

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter med uppgraderingen till ett nytt hus. Dålig optik är bra tråkigt även på nya kameror. Om bara är ute efter bra vidvinkelegenskaper och är nöjd i övrigt skulle jag lägga pengarna på ett bra objektiv först innan uppgradering av huset. Kit-optik är för det mesta inget att hänga i juligranen :p

Aldrig att JAG skulle sätta det objektivet på en ff.
Tamrons 24-70 vc eller Nikons dito.
kanske Sigmas nya /2. Men då funderar jag samtidigt på en 35/1.4 Art och skippa zoom.

Fast egentligen är väl DX i större behov av bra optik än FX. Små pixeltäta sensorer kommer vara mycket bättre på att avslöja optiska fel som t.ex. chromatisk abberation än en stor FX sensor där slarvmarginalen för optiktillverkarna är större.

Annars håller jag nog med dig. Har man slantat upp så pass mycket som en FF kamera kostar kan man lika gärna se till att skaffa bra optik också. Bra optik är alltid att föredra.

Har tyvärr ingen koll på hur bra eller dåligt 24-85:an är. Men hade nog undvikit det på grund av låg ljusstyrka.

Kit optik

Du förlorar vidvinklighet med 24-85 ! Vill du ha det med DX så använder jag Nikon 10-24 ! Det du förlorar jämfört med 18-105 är VR ! Använder nästan aldrig 18-105 mer det blir 10-24 och 70-300 !

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter med uppgraderingen till ett nytt hus. Dålig optik är bra tråkigt även på nya kameror. Om bara är ute efter bra vidvinkelegenskaper och är nöjd i övrigt skulle jag lägga pengarna på ett bra objektiv först innan uppgradering av huset. Kit-optik är för det mesta inget att hänga i juligranen :p

Jag tror (tyvärr) du har helt rätt där... Mycket roligare att köpa ett hus dock. Tycker att jag missar ganska många bilder på grund av främst två brister med mitt nuvarande hus:
1) Fokuserar ofta fel i svagt ljus.
2) Programväljaren står i fel läge, eftersom den saknar låsning på D7000, och jag av någon konstig anledning råkar vrida om den när jag baxar runt med kameran. (Detta händer mig nästan varje vecka!)

Dessa problem löser inte ett bättre objektiv (möjligen blir pkt 1 något bättre med ett ljusstarkare objektiv).

Är också ute efter bättre egenskaper på höga ISO-tal.

Jag tror (tyvärr) du har helt rätt där... Mycket roligare att köpa ett hus dock. Tycker att jag missar ganska många bilder på grund av främst två brister med mitt nuvarande hus:
1) Fokuserar ofta fel i svagt ljus.
2) Programväljaren står i fel läge, eftersom den saknar låsning på D7000, och jag av någon konstig anledning råkar vrida om den när jag baxar runt med kameran. (Detta händer mig nästan varje vecka!)

Dessa problem löser inte ett bättre objektiv (möjligen blir pkt 1 något bättre med ett ljusstarkare objektiv).

Är också ute efter bättre egenskaper på höga ISO-tal.

Glömde skriva detta:
Dessutom är dottern och frugan sugna på att överta min D7000, då den gamla D70s de använder idag ofta ger korrupta filer.

Kan det vara själva minneskortet som ger korrupta filer?
Prova med annat kort. O använd sedan den gamla kameran till riskfotografering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar