Annons

Kit-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Poze

Medlem
Tjena

Funderar på att köpa mig en Pentax k100d efter jul men vet inte riktigt hur jag ska tänka angående objektiv.

Jag ska precis börja fota "ordentligt" och vill därför inte lägga för mycket pengar vilket gör att kit-objektiven troligen passar mig bäst. Jag har redan bestämt mig för att lägga de extra tusenlapparna en systemkamera innebär så budgeten är ganska så ansträngd redan :)

Två frågor egentligen, hur är kitobjektiven, t.ex. i detta paket: http://www.alfadigi.com/cgi-bin/catalog/product_info.php/cPath/22_257_1235/products_id/9721

Vilket objektiv passar mig egentligen bäst? Jag kommer att fota det mesta i början och vill alltså ha ett "allmänt bra" objektiv... men vilka brännvidder gäller då?

Jag är totalt purfärsk på detta område så alla tips är mycket välkomna!

Hur är det t.ex. med begagnade objektiv?
 
När det gäller objektiv rekommendationer så finns så många olika sätt att se det hela - detta är min erfarenhet av mitt fotande...

Jag anser, efter att ha haft DL/K100D i ett år att det är först nu jag vet vad jag behöver investera i.

Men Pentax 18-55 + 50-200 kombon är ett mycket prisvärt paket och 50-200 använder jag mer och mer, framför allt utomhus. 18-55 upplever jag som lite kort och för ljussvag, då den används mest inne. Där kommer jag förhoppningsvis att skaffa en Tamron 28-75/2.8 som julklapp till mig själv.

Jag har även kört en del äldre manuella gluggar men det har blivit mindre och mindre eftersom jag helt enkelt får betydligt fler oskarpa bilder då jag har svårt att fokusera manuellt.

Marknaden i Sverige för beganade AF objektiv är ganska liten...
 
Generellt är "kit-zoomarna" rätt dåliga, med undantag för Nikons 18-70 som är hyfsad. När man ska prova sig fram är det nog bra att ha ett objektiv som har stort omfång, så att man märker vad man använder för brännvidd mest. Sigma 18-125 eller 18-200 är inte fel att börja med.

Alternativt så börjar man med en 35mm/f2 (vilket motsvarar s.k. "normaloptik" på en APS-C DSLR) och känner om man ofta upplever att man behöver mera räckvidd eller mer vidvinkel och planerar nästa objektiv därefter. Men det brukar sällan vara populärt bland nybörjare att köra utan zoom. Skillnaden i bildkvalitet och möjligheten att fota utan blixt även med lågt ljus är i mitt tycke enorma fördelar med fast brännvidd.

Personligen har jag provat en hel del optik, både fast och zoom, och kommer med största sannolikhet att sälja min Canon 350D och alla objektiv för att köpa en K10D med enbart 31mm/f1.8 limited. Den kommande 16-50/2.8 står förvisso på inköpslistan så småningom (om vidvinkeldistortionen är acceptabel), liksom Sigmas 70mm makro, men jag kommer att klara mig rätt bra med ett enda riktigt bra objektiv. Men det har jag ju kommit fram till först efter en hel del testande...

När det gäller Pentax så kan man i regel hitta rätt billiga gamla manuella objektiv på eBay eller liknande. Kan vara ett bra sätt att uppleva hur kul det är med ett 50/1.4, t.ex., utan att lägga särskilt mycket pengar på det.
 
Kit objektivet 18-55 är ett av dom bättre och om du kör det tillsammans med 50-200 så klarar du dig bra i början. När du sedan kommer fram till vad du använder mest så kan du skaffa några fasta objektiv som Pentax har många bra.
Om du kan tänka dig att köra manuel fokus så köp ett 50mm 1.7 eller 1.4 begagnat. M50mm har blivit ett av mitt mest använda objektiv där det är dåligt med ljus. Om du vill se lite olika foton med kit objektivet så gå in här och sök på 18-55.
http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1036

Eddie
 
edjo skrev:
Kit objektivet 18-55 är ett av dom bättre och om du kör det tillsammans med 50-200 så klarar du dig bra i början. När du sedan kommer fram till vad du använder mest så kan du skaffa några fasta objektiv som Pentax har många bra.
Om du kan tänka dig att köra manuel fokus så köp ett 50mm 1.7 eller 1.4 begagnat. M50mm har blivit ett av mitt mest använda objektiv där det är dåligt med ljus. Om du vill se lite olika foton med kit objektivet så gå in här och sök på 18-55.
http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1036

Eddie
Ett klokt och sansat svar, tycker jag. :eek:)
 
Albwah skrev:
När jag läser detta så blir jag lite orolig.

Jag hade tänkt att köpa en K100D med kit optiken och komplettera med ett 50/1.4 för att få ljusstyrka. Har sett den på cyberphoto:
http://www.cyberphoto.se/pentax/optik/50_14.php

Har man inte auto fokus på denna glugg?
Jag tycker du gjort ett utmärkt förstaval. Med zoomen får du testa olika brännvidder, och med normalen får du ljusstyrka. Bli inte förvånad om 50mm sitter på mest.
 
Poze skrev:
Tjena

Funderar på att köpa mig en Pentax k100d efter jul men vet inte riktigt hur jag ska tänka angående objektiv.

Jag ska precis börja fota "ordentligt" och vill därför inte lägga för mycket pengar vilket gör att kit-objektiven troligen passar mig bäst. Jag har redan bestämt mig för att lägga de extra tusenlapparna en systemkamera innebär så budgeten är ganska så ansträngd redan :)

Två frågor egentligen, hur är kitobjektiven, t.ex. i detta paket: http://www.alfadigi.com/cgi-bin/catalog/product_info.php/cPath/22_257_1235/products_id/9721

Vilket objektiv passar mig egentligen bäst? Jag kommer att fota det mesta i början och vill alltså ha ett "allmänt bra" objektiv... men vilka brännvidder gäller då?

Jag är totalt purfärsk på detta område så alla tips är mycket välkomna!

Hur är det t.ex. med begagnade objektiv?
Börja med ett kitobjektiv. Helt meningslöst att lägga en massa pengar på ett bra objektiv om du inte fotat så mycket tidigare. Alla kitobjektiv är bra. Jag skulle vilja påstå att det inte finns några dåliga objektiv idag, möjligtvis med undantag för några obskyra märken. Visst finns det objektiv som är ännu bättre, men de allra flesta behöver inte den kvaliteten. Om bilderna bara skall användas på en dator och inte ens skrivas ut, eller bara i litet format är det nog svårt att köpa ett objektiv som inte duger.

När du sedan fotat ett tag och börjar känna vad du gillar och vad du saknar kan detvara dags att ta nästa steg. Kanske behöver du ett tele för att fota djur, kanske gillar du att göra stora förstoringar och behöver ett skarpare objektiv, eller kanske fotar du i dåligt ljus eller tar porträtt och behöver ett objektiv med stor bländare/litet skärpedjup. Dumt att lägga mycket pengar på ett bra objektiv innan du vet vilket område du har störst behov inom, om du ens någonsin behöver något mer än ditt första objektiv.

Det är alldeles för lätt att stirra sig blind på skärpa och andra parametrar när det gäller objektiv. Ett bra objektiv är i många situationer ett objektiv man har med sig, inte ett bra, dyrt och TUNGT objektiv som ligger hemma.

Jag kan berätta en liten historia om hur det kan bli;
Jag gjorde tidigare ett flertal semesterresor i sydamerika. På min första resa så var mitt 100-300 med, och med den togs många bilder. När jag kom hem så läste jag lite testresultat om objektivet och insåg att det ju inte var skarpt, framförallt inte över 200mm. Så det fick inte följa med på nästa resa, tyror faktiskt det legat i sin låda sedan dess. Men vad tog jag då med istället? Inget. 85/1.4 är både för tungt och för dyrbart och andra zommar blir för tunga de också. Och när jag nu tittar på bilderna jag tog på första resan så är där många bra bilder. Visst kunde en del vara skarpare, men hellre en bra bild som inte är superskarp än ingen bild alls. Och jag har inte gjort större förstoringar än A3 i alla fall, och mest bara A4.
 
Poze skrev:
Tjena
Funderar på att köpa mig en Pentax k100d efter jul men vet inte riktigt hur jag ska tänka angående objektiv.
Jag ska precis börja fota "ordentligt" och vill därför inte lägga för mycket pengar vilket gör att kit-objektiven troligen passar mig bäst. Jag har redan bestämt mig för att lägga de extra tusenlapparna en systemkamera innebär så budgeten är ganska så ansträngd redan :)
Två frågor egentligen, hur är kitobjektiven, t.ex. i detta paket: http://www.alfadigi.com/cgi-bin/catalog/product_info.php/cPath/22_257_1235/products_id/9721
Vilket objektiv passar mig egentligen bäst? Jag kommer att fota det mesta i början och vill alltså ha ett "allmänt bra" objektiv... men vilka brännvidder gäller då?

Jag är totalt purfärsk på detta område så alla tips är mycket välkomna!

Hur är det t.ex. med begagnade objektiv?
Hej, 1977 var jag i din ålder och gick in i en fotobutik och köpte en Pentax, på inrådan av försäljaren blev det två objektiv en M35 f2,8 o en M135 f3,5. Klokt insåg jag senare även om ett 100mm kanske hade varit bättre, översatt till APS-C formatet innebär det ca23mm och 87mm (eller 65mm av 100optiken). Idag är zoomarna så bra och en normalzoom i kit med kamera är så prisvärd att det är dumt att inte köpa kitet.
Men det finns några nackdelar med en zoom också;
1. Svårare att lära sig olika brännvidder om man inte tänker till och tex håller sig till 18-21-24-28-35-55 då får man en referens för vad olika brännvidder betyder och kanske också i förhand kan se vad man vill ha för brännvidd för en viss bild.
2. Zoomen har också sämre ljusstyrka.
Kort sagt jag rekomenderar dig DA 18-55 eftersom den är bra och prisvärd.
Sen till vilket objektiv som passar dig bäst;
Igen DA18-55 efersom 18mm och 21mm innebär bra och användbar vidvinkel. 30mm-35mm är "normal" och 55mm kallas "porträttobjektiv".
En begränsning har du uppåt, 100mm eller 135mm som kan användas för tex fåglar och sport från läktare.
När du har köpt kitet och det har gått en tid kanske du störs mest av att det blir för långa slutartider innomhus, då finns begagnade 28mm och 35mm med ljusstyrka2,8 o 2 och 50mm med 2,0 1,7 och 1,4 att köpa för kanske 500kr.
Eller du funderar på makro, då finns 50 o 100mm med 2,8 och 1:1 för kanske 1000kr.
Kort sagt jag tror det räcker att börja med DA18-55.
Jag tror att det står lite om brännvidder i fotoskolan här på fotosidan.
 
Hur står sig egentligen Pentax 50/1.4 i skärpa? jag tänkte att jag ville ha något liknande Canon 50/1.8 som ska vara bra skärpemässigt. Och hur bra är denna glugg jämfört med kit optiken till K100?
 
Albwah skrev:
Hur står sig egentligen Pentax 50/1.4 i skärpa? jag tänkte att jag ville ha något liknande Canon 50/1.8 som ska vara bra skärpemässigt. Och hur bra är denna glugg jämfört med kit optiken till K100?

Den är mycket skarp och byggkvalitén är klart bättre än Canons 50/1.8. Så här skriver Luminous Landscape om FA 50/1.4

"For pure picture quality, taking bokeh into account, my considered opinion is that the Pentax 50mm f/1.4 is the best fast fifty (and I say that having carefully tested damn near everything out there"

Eftersom det är bland det bästa man kan få tag på så är den också bättre än alla kitgluggar.
 
Senast ändrad:
Angående kitobjektiv så är de underskattade. Jag tycker att jag får fantastiska bilder med mitt kitobjektiv till min Nikon D50 (Jag skall köpa en K100D med kitobj. för SR:ns skull snart)

Jag har en polare som också kör med D50 och kitobjektiv och han fotar mycket för diverse tidningar (Frilans) och tidigare körde han dyra och fina objektiv på sina dyra och fina analoga kameror. Men gick över till detta då det var lätt och behändigt och han är grymt nöjd. Tydligen är de tillräckligt bra för att jobba proffessionellt med. (Tror knappast K100D:ns kitobj. är sämre än D50:ns)

Dessutom, enligt cyberphoto är ju huset bättre än objektivet. Om man ser det som så att man får en grym utrustning från början, med ett riktigt bra objektiv så har man sedan möjligheten att bygga upp sig med samma hus då det är riktigt bra!

(Både fakta och mina tankar :) )
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.