Advertisement

Annons

Kit linser

Produkter
(logga in för att koppla)

Laponia

Aktiv medlem
Vad jag har förstått efter att ha läst en massa tester på nätet så verkar pentax kitlinser 18-55 och 50-200 vara bland dom bästa. Huruvida dessa räcker till för K20:s upplösning har jag ingen aning, men kanske någon annan har det på detta forum.

Så om jag nu köper en K20 är det overkill med tanke på att objektiven jag köper till kommer att vara ovan nämnda ?

Den kommer räcka till lite halvt, kommer ju inte bli bättre bilder med ett 18-55 till en K10D men visst skulle du få ut en bättre upplösning med mer kvalitativ optik.

K20D är ju fortfarande ett lyft gällande brus, men det är ju en smak sak vad man har råd med.

16-50 2.8 duger nästan å då får du därmed en vädertätad kamera.

Sigma 18-50 är högupplöst men saknar tätad ring vid objektiv fattningen osv, och är inte på ngtvis tätat.

Grovt så kan man säga i dagens läge att kamerahuset står för hantering/bekvämlight å snabbhet, och objektivet står för bildkvalité å snabbhet.

18-55 mkII är ett betydligt bättre objektiv än det som satt som standard på K10D. Man har förbättrat kantskärpan och kontrasten en hel del.
Dessutom är frontlinsen försedd med en smuttsavvisande yta. Med tanke på vad det kostar ihop med K20D i kit är det klart prisvärt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar