ANNONS
Annons

Kirk eller Really Right Stuff?

Produkter
(logga in för att koppla)

norris

Aktiv medlem
Hej!

Var ute och fotade lite i lördags. När jag skulle ta bilder på höjden var det givetvis samma problem som vanligt. Stativplattan satt inte åt ordentligt så kameran vred sig.

Nu börjar jag bli trött på detta och funderar på att skaffa en riktig kameraplatta. Det blir väl i så fall också att skaffa en ny Arca-kompatibel kulled.

Vad jag vet är det Kirk och Really Right Stuff som tillverkar sådana prylar. Är det någon som har erfarenheter av dessa och har åsikter om vad som är bäst både vad gäller kulleder, fästen och kameraplattor?

Mvh, Fredrik
 
RRS kvalité (finnish) är bättre än Kirks. Även lösningarna på RRS L-platta är bättre än Kirks (enligt de bilder som finns publicerade). RRS L-platta sitter "bättre" på kameran, mer "tight".

Jag har Kirks BH-1 kulled, men skulle jag köpa en idag, skulle jag troligen välja en RRS BH-55...

Kirks plattor säls i UK av Warehouse Express.

-- Nicke
 
Jag kan ge lite information om Really Right Stuff, jag har en snabbkoppling B2 LR II, en L-platta för EOS 5D och en platta för teleobjektiv.

Kombinationen B2 och L-plattan gör livet mycket enklare. B2 är mer lättarbetad än Arcas egen snabbkoppling (kvaliteten är mycket hög hos båda). Finishen på alla RRS-grejor är som sagts förnämlig.
 
Jag kör med RRS kulled och L-platta (B57L) som alltid sitter monterad på kamerahuset. Bakkanten på L-plattan är "uppvikt" vilket gör att den sitter bergfast. Man kommer också åt alla kopplingar och kan byta batteri utan att först behöva lossa plattan, som Lars Erik skriver gör det livet så mycket enklare. Med denna platta monterar du enkelt kameran både horisontellt/vertikalt och finishen är som tidigare nämnts av mycket hög kvalitet.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=9300

Kulleden, (BH-55 LR) där 55 står för diametern på kulan och LR för lever relese, fungerar alldeles utmärkt och det går snabbt och lätt att fästa kameran. Stadig och bra.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=9061

Mvh / Peter
 
Jag är mycket nöjd med Kirk BH-3. Jag har inte någon L-platta så den kan jag inte uttala mig om, men jag har inget att anmärka på på den "vanliga" platta jag har till min D70 iaf.

Jag kollade även på Markins M10 när jag skulle skaffa kulled, men hade inte då lust eller möjlighet att lägga de extra pengarna, annars skulle jag köpt en sådan. Billigare än Kirk BH-1 och mindre och lättare än BH-3, men klarar minst lika mycket vikt som BH-1. (M10 är specad till 40kg).

http://www.markins.com/

Säljs åxå av tex nikonians.
 
Jag använder Markins M10 kulled och är mycket nöjd. Finishen är i absolut topklass, samtidigt som den med sin hydraliska låsning ger en bergfast grepp. Som grädde på moset så är den lättare och billigare än motsvarande från Krik eller RRS.

http://www.markins.de/se/index.html

Till denna har jag plattor från RRS
 
Jag funderade också på Kirk Och RRS efter att ha tröttnat på manfrottos RC2 fäste. Prismässigt skiljer det inte så mycket om man räknar in frakt och moms på prylarna från Kirk och RRS.

Hans Olson i vintrosa är väldigt angelägen att hitta en bra lösning som passar dig.

I mitt fall blev det en fästplatta som är lika lång som rälsen på min storformatare (41cm) som han tog fram enbart för mig efter mina önskemål och som sitter som svetsad i min kamera. Denna plattan gick på 600kr + moms och själva optipodfästet kostade någonting på 1200 + moms. Optipod fästet är mycket lätt att nypa fast men sitter ändå som svetsat (min kamera väger ca 8kg utan objektiv).

Han lär också bygga om någon av manfrottos kulleder som folk verkar mycket nöjda med efteråt.

Ring Hans Olsson på 019-294060
 
Jag köpte en Markins M10 och Kirk L-fäste för 5D med batterigrepp. Jag handlade från photoproshop.com (nikonians.org) för att slippa strula med tull och moms. De bor i Tyskland och levererar hem till dörren på ett par dagar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.