Man ska nog välja kikare med tanke på vad man själv gillar och föredrar. Fågelskådare har till exempel andra preferenser när det gäller optik än "vanliga" naturmänniskor och jägare. Det är inte endast skärpan som är viktigt. Bra ljusstyrka i kombo med synfält och närgräns är minst lika viktigt. Känslan att hålla och spana i kikaren är också saker att väga in. Robusthet spelar också en viktig roll. Ett test av ett labb kan ju ge riktlinjer, men jag tycker att känslan när man använder kikaren är minst lika viktig. Kläm och känn i butiken är nog det allra viktigaste innan man väljer modell.
Jag testade Leicas båda Duovid-modeller i fält några år sedan för fågeltidningen Roadrunner. Gillade dom inte alls, tyvärr. Alldeles för opraktiska för fågelskådning, med dålig närgräns och otymplig omställning i förstoringsgrad. Optikmässigt var de självklart i Leica-klass, men inte som Ultravid.
När det gäller Swarres EL-modeller är de riktigt grymma kikare (jag har förresten varit på studiebesök på fabriken i Wetslar utanför Innsbruk). Trots att modellen har tio år på nacken känner jag mig fortfarande osäker på deras lösning gällande fokusmekanismen.
Zeiss FL-modeller (speciellt 8x42) passar dock mig bäst. Dock har deras yttre lösningar inte imponerat på mig. Det medföljande okularskyddet är ett rent skämt. Den känns kanske lite vek i byggkvalité (kompositmaterial), men vikten och ljusstyrka/synfält väger upp.
Nu har jag inte läst det tyska testet, men jag anser att man borde jämföra modeller efter objektivets diameter, alltså inte blanda 25-, 32- och 42-millimetrare och dra slutsatser därefter. Man ska nog inte heller jämföra olika förstoringsgrader då de har väldigt skild prestanda.