Annons

Kikare?

Produkter
(logga in för att koppla)

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Detta är kanske lite off-topic (någon admin får väl kasta bort tråden i så fall...), men det är dags att skaffa ny handkikare. Främst fåglar kommer att bli beskådade genom den. Har idag en gammal 10x43-kikare som jag gillar format och förstoring på. Jag har tittat en del på Pentax DCF SP 10x43 som jag har läst en del bra om. Jag också läst mycket bra omdömen om ett annat märke som jag aldrig har kommit i kontakt med: Kahles. Har ni några erfarenheter av dem, eller andra förslag i samma prisklass (~ SEK 5000)?

Den kikare du hänvisar till har jag ingen erfarenhet av. Däremot så har jag en Pentax 10 x 50 PCF WP II. Den är jag enormt nöjd med. Även de som har dyra Swarovski handkikare tycker om den. Den är skarp, lätt och väderskyddad.

Jag har min för fågelskådning och jag rekommenderar den varmt. Pris hos Cyberphoto. 1680:-.

Jag får alltid en klump i halsen när jag läser och pratar om kikare..
Jag har så lust att ha plats för en.. Men platsen är liten och motivationen blir då liten att betala för den där kikaren med det lilla röda märket... (leica...)

Jag köpte en (på superrabatt) kikare för fyra få hundralappar (ord.pris typ 1200). fukt"vatten"tät Focus, 10x42.

10ggr tycker jag är lagom för handhållen spaning. Längre blir fort ostadigt.. Canon har ju en IS,serie dock. Rättså ok priser också anser jag. Beggat dyker det upp ibland men inte ofta.

MVH Niclas,

Tack för svaren så långt!

@Anders: Den kikaren ser trevlig ut, fast jag är inbiten vän av takkantprisma-kikare; gillar den mer kompakta konstruktionen. Den får lättare plats i fotoväskan, och jag gillar balansen i dem när de används.

Jag har sett att Pentax har två serier med takkantprismor som verkar väldigt lika DCP SP och DCP WP. Har lite svårt att se skilladen mellan dem bara på specarna, men WP-modellerna ligger bara på drygt halva priset ser det ut som... Ska nog ringa till Pentax på måndag och skaffa lite mer info, tror jag...

Jag köpte en Canon 10x42 IS i sommras, och det kändes tungt att lägga så mycket pengar på en kikare, men efter mycket funderandes så tänkte jag som så att en kikare investerar jag förhoppningsvis i endast en gång, tillskillnad mot kamera prylar som jag byter kontinuerligt när nyheter kommer.

Så om jag gör en teoretisk avskrivning på 10-15år så blir kostnaden per år överkomlig! Och jag är hel nöjd med kikaren att slå på IS och bilden blir blixtstilla är en fröjd! Skulle idag aldrig köpa en kikare utan IS.

wico skrev:
Jag köpte en Canon 10x42 IS i sommras
[...]
Jag är säker på att den är kanonbra; jag har ett Canon-objektiv med IS och det skulle jag inte vilja vara utan. 13000 är dock drygt dubbelt så mycket som min budget just nu ;o) (Dessutom tycker jag att den verkar lite tung?)

Nej, just nu är jag fortfarande inne på DCF SP 10x43; verkar vara riktigt mycket kikare för pengarna. Ska läsa lite till på nätet så får vi se vad som händer...

Svar från Pentax-ägare

Hej

Det finns flera serier från Pentax. Ju dyrare ju bättre är en enkel regel. Bättre är då i fråga om ljus och bild.

Jag har en version som heter "DCF WP 8x42" och den anser jag är mycket bra (Den går på runt 6000:-.), bara mycket marginellt sämre än exempelvis Zeiss- och Swarovskivarianter som är dubbelt så dyra.

Som jag har förstått så är den mest prisvärda kikaren "Soligor 10x42 All Weather" Cyberphoto rosar den ordentligt. Jag har inte testat den men ring och prata med dem på Cyber, de har bra koll!!!

Lycka till..

Re: Svar från Pentax-ägare

Majorskan skrev:
Jag har en version som heter "DCF WP 8x42" och den anser jag är mycket bra (Den går på runt 6000:-.)
Vet du vad det är för skillnad på WP- och SP-kikarna? Det enda stället där jag har hittat båda varianterna (har bara letat ganska hastigt) är B&H där DCF WPII 10x42 kostar $390 och DCF SP 10x43 ligger på $649. Tittar man på Pentax hemsida så verkar de två ganska lika; SP-modellen har lite bättre ljusstyrka och aningens bättre närgräns, och väger lite mindre. Har du sett/provat/hållit i SP-modellen så att du kan uttala dig om ev. skillnader i byggkvalitet? Gissar att det kan vara klurigt att hitta en handlare här som har båda hemma så man kan klämma på dem sida vid sida...

Re: Re: Svar från Pentax-ägare

alcedo [E.F.S] skrev:
Vet du vad det är för skillnad på WP- och SP-kikarna? Det enda stället där jag har hittat båda varianterna (har bara letat ganska hastigt) är B&H där DCF WPII 10x42 kostar $390 och DCF SP 10x43 ligger på $649. Tittar man på Pentax hemsida så verkar de två ganska lika; SP-modellen har lite bättre ljusstyrka och aningens bättre närgräns, och väger lite mindre. Har du sett/provat/hållit i SP-modellen så att du kan uttala dig om ev. skillnader i byggkvalitet? Gissar att det kan vara klurigt att hitta en handlare här som har båda hemma så man kan klämma på dem sida vid sida...

Jag har inte testat SP-varianten och jag vet inte vad skillnaden är. Skulle jag gissa så gissar jag på att skillnaden sitter i glaset, att det är bättre glas och då ger bätter bild i den dyrare. Det är vad som brukar skilja bätte kikare från sämre. Ring och prata med Pentax, kanske?

En viktig aspekt är att kikaren liksom är "synkad" mellan okularen. Alltså så att skärpan ligger i ett plan på alla fokusavstånd.

(Hittade inte på ngt bättre ord än Synkad.. hehe)

Min upplevelse är att även lite dyrare kikare kan lida av en dålig "synk"..

Att kunna se med båda ögonen helt avslappnat är viktigt.

Generellt så får man vad man betalar för vad galler kikare, såsom annan optik. Men jag tror att de flesta som inte endast går med kikare men har den som ett komplement till kameran också klarar sig mer än väl med enklare kikare i prisklassen upp till 1500. Steget upp till tex Nikons eller Bushnells kikare är stort (ca tusenlappen +) och märks inte så enormt om man väljer en finare kikare för 1500. Men det finns kikare i klassen 1500 som är långt sämre än de mellanbra i klassen 2500..

Bushnell hade jag kikat mer på om jag ville ha en kvalitetskikare utan att lägga väldans stora summor.

MVH Niclas,

Kul med mer input! Jo, jag hade tänkt höra av mig till Pentax imorgon och höra om vad skillnaden mellan de olika serierna är.

Kikaren kommer dels att vara ett komplement till fotoutrustningen, men även användas till mer dedikerat fågelskådande. Det ska alltså vara en kvalitetskikare och det är jag beredd att betala lite för. Har haft kikare i 1000-kronors-skiktet förut och de är ofta bra, men sällan toppkvalitet...

Soligorkikaren är nog bra, men närgränsen på 9 meter får klart underkänt. (Småfåglar på hösten är ofta betydligt närmare än så; alltid trist att behöva backa när kungsfågelsångaren sitter där...)

Nåväl, jag ska ringa till Pentax, och jag ska försöka hitta någon återförsäljare Malmö/Helsingborgs-regionen som har lite olika kikare hemma och åka dit och känna på dem. Beslutsvånda...

Soligor - bra för sitt pris

Att säga att soligorkikarna är bra är fel. Däremot ör de ganska bra för sitt pris. Kikarna, båda modellerna, är dock trögfokuserade och har en riktigt usel närgräns!!! Har du planer på att satsa ca 5 lök så kan du får en riktigt hyfsad kikare. Köper du en Soligor och sparar en massa pengar blir du nog ganska missnöjd ändå. Titta gärna på Zeiss billiga modeller (Zeis conquest) finns från ca 5200 kr - ca 7500 kr. Jag har kikat i några av dem och de är mycket bra nästan i klass med de dyrare modellerna. Många andra kikare i 5000-klassen är också bra så jag tycker du ska åka till Stenhusa Bod på Öland eller Getteröns Naturcentrum i Varberg och testa själv. Det är väldigt individuellt hur man upplever de olika kikarna.

Tänkte bara återkoppla här och berätta hur det gick. Valet föll på en Kamakura 8x42 FMC, och jag är helnöjd såhär långt. Beställde den från Naturbokhandeln, som levererade snabbt. Den första jag fick var det något lurt med (det "drog" lite i ögonen när man tittade i den), så den skickade jag tillbaks. Den nya som kom därpå kändes finfin. Har inte varit ute med den så mycket som jag hade velat, men de gånger den har varit på utflykt har den skött sig exemplariskt. Återstår bara att se hur den beter sig när vi tillsammans blir exalterade över någon raritet ;o)

Är bara tvungen att tipsa lite. Jag har i dagarna slagit till på en riktig knallkikare, efter en längre tids behov/funderingar.

Jag är lite småless på att köpa saker som man senare klagar på.. liksom så skönt att köpa kvalitet.

Jag har Swarovski på min ena bössa och nu var det igen Swarovski som utmärkte sig som den bästa bland många kikarproducenter.

Jag tänkte också på Canons ISkikare och då spec den med Lglas såklart. Men hur roligt är det med batteriberoende när det gäller kikare??!!??

Jag valde till sisst Swarovski EL 10x32. Storleken bedrar, med sådan kvalitetsoptik så är den en helt ok skymmningskikare. Den fungerar också osannolikt fint i motljus!

Det är till jakt jag köpt kikaren, men den kommer såklart att hänga med på många fototurer också ;)

Trådens kanske dyraste men bästa tips.

MVH Niclas,

Tack.
Javisst. Ett nära perfekt grepp och så enkelt på samma gång!
Jag hoppas och tror att detta är kikare för livet. Måste säga (efter att ha testat många kikare nu,,) att jag aldrig upplevt sådan kontrast och generell optisk briljans i ett optiskt instrument. Stort synfält och med oförändra briljans i hela bilden. De två optikerna sammanfaller perfekt och det är nästan så att man ser världen på nytt..

Jag kollade också på 10x42 och 8,5x42 men de blev större, lite dyrare och hade knappast gett mig mer kikare vad gäller funktion. Lite mer i prestanda men optiken i den nätta 10x32 är ju så ruskigt fin.

Kikade också på SLCkikarna med 50mm och 56mm objektiv men de blev för stora/tunga, MEn visst är de mycket porriga.

MVH Niclas,

Ja de har kanske det,, 15x56 är minst sagt en porrig kikare. Hade jag endast haft den för vakjakt eller i bil eller på skoter så hade den eller en av de andra stora varit aktuell. Jag behöver en för mer aktivt användande,, min 10x32 är helt klart en snikmodell jämfört med de stora SLCkikarna ;)!

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar