Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kikare för speciella behov...

Produkter
(logga in för att koppla)

Nirwanda

Medlem
Hejsan, och ursäkta om denna tråd hamnade i fel sektion.

Anyway, jag är i stort behov av en kikare eller kanske ännu hellre än tubkikare (eller t.om ett teleskop?) som ska klara följande:

Att från 50-60 meters håll kunna urskilja vad som står på en skärm genom ett fönster, i princip oavsett väderförhållande/ljus etc (kanske inte snöstorm, men du hajar).

Jag vill alltså t.ex kunna sitta tvärs över vägen och se in i ett annat hus genom ett eller två fönster och kunna läsa typ denna texten/fontstorleken jag skriver här, oavsett tid på dygnet.

Prislappen är inget större problem, men helst inte sugen att lägga mer än 10 lax.

Finns en sådan pjäs?

/ Kent Serpa

Jovisst

Hejsan, och ursäkta om denna tråd hamnade i fel sektion.

Anyway, jag är i stort behov av en kikare eller kanske ännu hellre än tubkikare (eller t.om ett teleskop?) som ska klara följande:

Att från 50-60 meters håll kunna urskilja vad som står på en skärm genom ett fönster, i princip oavsett väderförhållande/ljus etc (kanske inte snöstorm, men du hajar).

Jag vill alltså t.ex kunna sitta tvärs över vägen och se in i ett annat hus genom ett eller två fönster och kunna läsa typ denna texten/fontstorleken jag skriver här, oavsett tid på dygnet.

Prislappen är inget större problem, men helst inte sugen att lägga mer än 10 lax.

Finns en sådan pjäs?

/ Kent Serpa

Inga problem med en vanlig tubkikare helst med en 20-60 Zoom-okular. Finns för under 10 lax men vill du ha riktigt bra skärpa och med stort ljusinsläpp (70-80 mm fronlins) så börjar väl priset strax över 10 lax och sedan en bra bit uppåt. Det går t.o.m. att få utmärkta bilder med en kompaktkamera genom att fota genom okularet (sök på digiscoping så kan du se vad en bra tub och en enkel kompakt kan åstadkomma). De stora fotobutikerna samt Naturbokhandeln, skövde natur m.fl. har många tubmodeller att välja mellan.

I mitt album Digiscoping har jag skrivit lite till några bilderna. Där kan du se hur det kan fungera med tub + kompaktkamera.

Tackar för ett snabbt svar!

Men iaf, detta är ju grekiska för mig. Som sagt, de kraven jag har är att (tub)kikaren ska kunna fokusera på ett objekt och jag skall kunna se det glasklart, precis lika tydligt som jag ser det jag skriver på skärmen nu. Sen om synfältet inte blir lika stort spelar ingen större roll, bara det blir tydligt som sagt.

Det skall fungera även om jag är i halvmörker och tittar genom en glasruta in på en skärm från 50 meters håll. Det gör inget om den bara är bra i statiskt läge eftersom jag kan använda stativ och inte behöver "följa med objektet".

Om det finns ett tips på någon specifik produkt hade det varit uppskattat, gärna under 10 lax som sagt (hellre ännu lägre så klart).

Tack på förhand. / Kent

Kan tillägga också att jag köpte en tubkikare på test för 700 kronor på Hobbex (nu skrattar ni nog).

Det var tydligen nån Korea grej, och på den kan jag läsa "20-80X70mm".

Denna klarade inte jobbet och blev betydigt sämre speciellt vid lite mörker samt att jag tittade genom en ruta. Den fixade väl att se ett reg nr på 40 meter i fint väder och ljus, men det räcker ju som sagt inte.

Hade inte räknat med nåt annat för 700kr, men det var som sagt ett test bara.

/ Kent

exempel

Kan tillägga också att jag köpte en tubkikare på test för 700 kronor på Hobbex (nu skrattar ni nog).

Det var tydligen nån Korea grej, och på den kan jag läsa "20-80X70mm".

Denna klarade inte jobbet och blev betydigt sämre speciellt vid lite mörker samt att jag tittade genom en ruta. Den fixade väl att se ett reg nr på 40 meter i fint väder och ljus, men det räcker ju som sagt inte.

Hade inte räknat med nåt annat för 700kr, men det var som sagt ett test bara.

/ Kent

Här är ett prisvärt exempel. Strax över 10 med zoomokular:
http://www.naturbokhandeln.se/artikelruta.asp?artnr=1284

Det stora problemet är nog inte skärpa och förstoringsgrad på kikaren utan att du ska se genom flera fönsterglas. Jag tror att inte ens om alla glas är floatglas är det möjligt. Är bara ett av fönsterglasen av äldre typ så kan du glömma projektet.

Det stora problemet är nog inte skärpa och förstoringsgrad på kikaren utan att du ska se genom flera fönsterglas. Jag tror att inte ens om alla glas är floatglas är det möjligt. Är bara ett av fönsterglasen av äldre typ så kan du glömma projektet.

Äsch, det är egentligen bara ett fönsterglas. På dagen har jag märkt att det är i princip omöjligt att se igenom ett glas från avstånd (även med blotta ögat), men eftersom det projektet jag har sker nattetid = få ljusreflektioner i fönstret, eller?

Testade med en dålig tub, men fönstret i sig verkade inte orsaka några direkta störningar på natten.

dålig koll

Jag tror det är någon som vill testa och se hur naiva människor kan vara?

Michael - Ler -

Ja, kanske. Men det måste väl finnas s.k. privatspanare (eller personer med egna företag av detektivtyp) som har dålig koll på optisk utrustning likväl som det finns fotografer som har dålig koll på tubkikare och dyl? Har man onda intentioner så kan man alltid få fram den fakta man söker. Just i detta fallet kan det ju vara vilket som (Även om man kan misstänka av kunskapsnivån och det tidigare inköpet att det kanske är någon som vill länsa ett konto eller två...- eller testa naiviteten här på FS)

Låter det bättre om jag säger att jag som volentär ska spränga en pedofilring då?

Förstår inte varför folk är så intresserade av ändamålet när jag bara vill få fram fakta om en viss utrustning.

/ Kent

Det är väl inte så konstigt att folk blir nyfikna när du loggar in under ett namn som tycks påhittat och så uppenbart vill tjuvtitta på dina grannar?

Så är faktiskt inte fallet. Så gott om pengar har jag inte att jag lägger ~10,000:- på den typen av nyfikenhet.

Med det sagt hoppas jag inte att tråden spårar ur. Tror och tänker att det finns fler människor där ute med insikt och kunnande i denna typen av utrustning som gärna delar med sig.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto