Annons

Kiev-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som testat dessa ukrainska mellanformatare? Jag själv har aldrig låtat med mellanformat, men skulle vilja göra det. Kan det vara en prisvärd kamera att börja med då?

All info om hur de är att använda är välkommet

/Beatrice
 
Kiev..

Hoppade till, Kiev...
men se'n såg jag mellanformat..

Tyvärr kan inget om den!!

/B

Ps.
Är dock mycket bra på Kiev 35 mm
(Contax-Replik från 1947- )
 
Ska du skaffa en ny med utbytbar optik så tror jag att en begagnad Mamiya, Bronica, Pentax eller Hasselblad etc. kan vara ett alternativ att satsa på idag. Du kan få mycket fina ex på begagnatmarknaden (både den privata och hos handlare) till väldigt bra priser. Ett tips är att bevaka några olika kameror som är till salu, vänta och se om de blir sålda eller ej. När det dröjt tillräckligt länge och den kanske varit utlagd flera gånger så ringer du upp säljaren/handlaren och bjuder hälften av det pris denne vill ha. Ofta kan du då få den för det priset eftersom säljaren ledsnat på att vänta på att någon ska höra av sig.
 
Min Kiev 88CM erfarenhet

Kiev mellanformat är billigt men vet inte om jag skulle vilja säga prisvärd. Jag resonerade precis som du när jag skulle ta steget över till mellanformat. Upptäckte dock ganska snabbt att den dåliga kvalitén blev frustrerande i det långa loppet. Visst är det ett bra sätt att lära sig mellanformat på men om jag fick chansen att göra om allt så skulle jag nog satsat på en begagnad tvåögd spegelreflexkamera typ Rolleiflex istället. De kamerorna behöver inte vara så hemskt dyra begagnat och du kommer nog ha mer nytta och glädje av en sån den dagen du vill uppgradera till något annat än du kommer ha av Kiev. Min Kiev ligger ihop packad på vinden nu och den är knappt värd att sälja eftersom man inte får något för dem i andrahand. Men om du ännu skulle vara intresserad av att köpa en Kiev efter detta inlägg så är jag nog villig att sälja till en billig penning. Hellre att någon upptäcker mellanformat med den än att den får ligga oanvänd resten av sitt kameraliv.
 
Jag har både en Mamiya 2 ögd spegelreflex och en Kiev 88CM.

Jag har kört en massa filmer genom båda dessa kameror och är faktiskt nöjd med min Kiev. Särskilt med den Zeiss Flektogon optik jag skaffat till.

Det enda problem jag haft är en "darkslide" som kräver litet övertalning för att hitta exakt rätt position när jag skall byta magasin.

Samtidigt kan jag nog hålla med om att detta kanske inte är den första mellanformatare man ska skaffa sig.

Rekommenderar gärna begagnad Mamiya TLR som är ett bra bygge och där man dessutom kan byta objektiv (55 - 250 mm)
 
Hade en Kiev 60 som första mellanformatare och den var riktigt kul med tre knivskarpa objektiv.
Dock: ljusläckage, tog ett par månader att lära mig mata fram filmen utan att rutorna överlappade. Det är en kultkamera och idag är kvalitetskamerorna så billiga att du bör satsa lite högre. I annat fall har jag en Kowa Super 66(se resencion) till salu för hyfsad peng.
 
Jag kör Kiev 88CM MLU från www.kievcamera.com. Ska du skaffa en kiev se till att få en som är uppgraderad. Under det dryga år jag haft den har den varit mycket tillförlitlig. Har till och med vågat fota bröllop med den. Jag känner inte igen några problem med darkslide. Förvisso ska man vara försiktig när man stoppar i och tar ur den, inte trycka snett och göra det i direkt solljus (skugga med kroppen) men det gäller alla filmmagasin/filmhållare (hasselblad som fidelity).

Det dundertrevliga med Kiev är att du kan få den med pentacon-6 bajonett och då finns mycket överkomliga objektiv av god kvallitet på t.ex. ebay om man törs handla därifrån (rätt riskfritt med lite sunt förnuft). De flesta bilder i mina gallerier är tagna med kiev.

Med prisfallen på mellanformatare i övrigt och det ökande intresset för Kiev så blir kanske den ekonomiska motiveringen för att köra Kiev mindre för varje år men vill man ha några olika gluggar så är det fortfarande rätt prisvärt tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.