Annons

Kentmere 400?

Produkter
(logga in för att koppla)

VW-55

Aktiv medlem
Kentmere 400, Är det någon som testat denna film? Dela med er av erfarenheten av denna film, både positiv och negativ.
Tackar på förhand.
David

Har inte själv testat Kentmere 400, men det finns bättre alternativ. Själv fördrar jag att handla i Sverige. Sist blev det Neopan 400, en mycket bra film som jag köpte hos Cyberphoto. Annars, om du handlar big pack utomlands, är Arista Premium (= förklädd Tri-x) ett prisvärt alternativ.

Jag har hört många spridda skurar angående Kentmere. Vissa gillar filmens karaktär medan andra avskyr den. Jag har inte testat men jag misstänker att filmen har en kornstruktur som är ganska föråldrad i jämförelse med exempelvis moderna Kodak-filmer. Gillar man kraftigt korn är nog Kentmere ett bra alternativ.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg

Det stämmer att Kentmere säljs av Photax. Jag har handlat mycket av dem, och är positiv till dem. De har många bra produkter och du får goda och uppriktiga råd om du ringer och snackar film.

Ändå så har jag inte varit helt nöjd med allt jag handlat där. Jag är inte kräsen när det gäller film men Fortepan 400 som jag köpte av dem för ett antal år sedan var ett riktigt bottennapp. Grovt och fult korn. När Photax började sälja Kentmere, blev jag nyfiken, och hörde mig för här på Fotosidan men blev avrådd från att köpa den. Borde gå att hitta den tråden.

Det kan ju vara värt att komma ihåg att filmer beter sig lite annorlunda beroende på hur man exponerar och framkallar sin film. Jag sköt en limpa Kentmere 400 och tyckte den var helt okej, det är knappast någon TMAX400 men att säga att den var svårskannad håller jag inte alls med om, åtminstone inte med min framkallning (d76 1:1 14 min). Definitivt bättre än Foma 400, om det är en referenspunkt.

Filmen är dock väldigt finkornig när den pressas, här är två 'recept' på Kentmere 400:

http://filmdev.org/recipe/search?developer_id=1005&search=kentmere+400

Jag har testat den. Lite kornigare än Tri-x. Lite sämre skuggteckning. Men annars en helt ok film. Rekommenderas. Jag har pressat den till 800 och framkallat i D76 1+1.

Senast ändrad:
Jag har fotat några rullar Kentmere 400. Skrev en recension här på FS om den. Kortfattat är mitt intryck att den har ett grovt och tufft korn med en schyst retrokänsla. Men jag hade extremt mycket problem med torkfläckar. Det var som att filmen absorberade kalk! Fick skölja om flera gånger utan vettigt resultat. Vad jag till slut fick göra var att skölja i typ en halvtimme med mycket sköljmedel och sedan gnugga bort kalket med fingrarna. Filmen blev också väldigt platt efter framkallning (bra om man scannar?). Jag framkallade i Xtol 1+1 i 10,5 minuter med gott resultat.

Vi har givetvis alla olika referensramar vilket blir tydligt när man läser de olika svaren här. Personligen skulle jag betala lite extra för att få en bättre film. Vill man ha en film som påminner om hur filmerna var förr tycker jag att Ilford HP5+ är en bra film. Vill man ha den traditionella gråskalan men lite finare korn är min favorit Fuji Neopan 400. Gillar man den lite mjukare tonaliteten från tkorns filmer är Kodak Tmax 400 TMY2 outstanding, den har extremt hög upplösning och fint korn för en 400 asa film.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar