Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kemikaliefrågor

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns tre metoder att använda framkallaren:
  1. Full styrka, kasta när du använt
  2. Utspädd, kasta när du använt
  3. Full styrka, häll tillbaka i flaskan och kompensera med tid efter ett visst antal filmer
    [/list=1]
    2 och 3 ger i regel ungefär samma ekonomi men 2 ger en variabel mindre att hålla reda på.

Stock solution är fullstyrkelösningen. "x:x" är spädningar av fullstyrkelösningen.

Hm. Okej.

Men om man nu ska kasta den efter varje gång så funkar det väl inte att ha all vätska i 1 liters flaska. då blir det ju en massa syre i flaskan när man häller ur den första delen?
eller?

Jobbigt att hålla på med en massa småflaskor om man inte har speciellt mycket plats.

Hur ska man veta hur mycke tid man ska kompensera med?

The skrev:
om man nu ska kasta den efter varje gång så funkar det väl inte att ha all vätska i 1 liters flaska. då blir det ju en massa syre i flaska
Det finns bälgflaskor som går att trycka ihop och även skyddsgas man kan ersätta syret i vanliga flaskor med. En tredje metod är att fylla på med glaskulor i takt med att framkallaren förbrukas.
The skrev:Hur ska man veta hur mycke tid man ska kompensera med?
Du menar om man återanvänder? Det står normalt sett på förpackningen. Men jag sitter och tittar på en D76-burk just nu och upptäcker att det bara står att en liter räcker till fyra filmer så Kodak rekommenderar nog inte förlängd användning på samma sätt som med t ex T-Max-framkallaren. Kör alltså fyra filmer och kassera sen om du vill köra återanvändningsmetoden.

Här kommer en liten uppdatering.

Jag använde spolarvätskedunkarna. Det verkar inte vara något problem, kopiorna blir mycket fina. Jag har dock inte använt min D76 än, men jag skulle inte tro att den har blivit förstörd eftersom de andra kemikalierna klarade sig.

Att labba själv är ju riktigt kul! Jag tänkte köpa lite mer pappersframkallare och fix. Kan ni labbveteraner rekommendera några speciella för att användas med Ilfords Multigradepapper?

jimh skrev:
Det finns bälgflaskor som går att trycka ihop och även skyddsgas man kan ersätta syret i vanliga flaskor med. En tredje metod är att fylla på med glaskulor i takt med att framkallaren förbrukas.Du menar om man återanvänder? Det står normalt sett på förpackningen. Men jag sitter och tittar på en D76-burk just nu och upptäcker att det bara står att en liter räcker till fyra filmer så Kodak rekommenderar nog inte förlängd användning på samma sätt som med t ex T-Max-framkallaren. Kör alltså fyra filmer och kassera sen om du vill köra återanvändningsmetoden.

En gammal tråd...men jag sökte för info och hittade det jag behövde så det är väl bara att fylla på med nåt som nån annan kan ha nytta av :) På min d-76 burk står det att man ska öka tiden med 15% för varje ny rulle, men vilken mängd man räknar det på är jag inte säker på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar