Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kemi i kopieringen

Produkter
(logga in för att koppla)

ido

Ny medlem
vet någon var jag kan hitta tillförlitlig info om vad som händer kemiskt sett i kopierngen av s/v foto

Har inte hittat så mycket på nätet om detta. De två svenskspråkiga källor jag har är i ena fallet boken Populär fotokemi som jag köpte på Alfa antikvariat på Drottninggatan i Stockholm för runt femtiolappen. Jag har för mig att de hade ytterligare något exemplar när jag införskaffade min. Den är lite enkel och går igenom principerna, men tar väl inte upp de direkta kemiska reaktionerna.

Den andra boken är den gamla läroboken i Teknisk fotografi vid KTH i Stockholm. Jag köpte min av föreläsaren i kursen. Det är möjligt att de har några kvar i lager, jag tror inte boken används nuförtiden, men den är väldigt faktaspäckad och lärorik (om något träig att ta sig igenom).

Den oerhört tungrodda SPSE Handbook of Photographic Science and Engineering har ett avsnitt om fotokemi. Boken är på engelska.

Det finns ju tillförlitliga källor på nätet också men man bör vara lite mer uppmärksam och källkritisk när det gäller Internet. Vem som helst kan ju lägga ut information och det är inte säkert att den blir korrigerad om något råkar stå fel. Bäst är nog att gå på någon av de "stora" där man kan anta att de är måna om sitt rykte genom att korrigera felaktigheter. Kodak har en del publikationer på sin hemsida men jag hittade inte så mycket om den svartvita processen vid en första anblick.

Det enklaste är nog att gå till biblioteket och leta upp några riktigt gamla fotohandböcker från säg 50- eller 60-talet. Det är inte helt ovanligt att de tar upp ganska tekniska beskrivningar hur saker funkar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar