Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kemi för pappersframkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

Clark Kent

Aktiv medlem
Hej!

Har tidigare fått tips om hur man stänger ute ljuset. Mitt kök verkar ha blivit mörkt och det är dags att testa om det verkligen är så med ett papper. Jag fick ett tips om att lägga en bok över halva pappert och sen vänta i tio minuter för att sen se om det är nån skillnad efter framkallningen. Jag kan ju alltid hoppas att det verkligen är mörkt.........

Jag har handlat framkallare och fix. Agfa Neutol och Agefix. Jag skall nu späda ut dessa så jag får ett lagom stort bad att leka med. Men hur förvarar jag sedan desa vätskor och hur länge? Hur mycket bör jag späda ut dem? Det finns alternativ på förpackningen.

När jag användt klart dem vart förvarar jag dem sedan och var kan jag avyttra dem? i fotoaffären? eller räknas min ringa förbrukning som liten och anses därför lämplig att slänga i vasken?

Fotoaffären sa även att jag inte behövde nåt stoppbad?! Jag är medveten om att jag skall framkalla klart papperna innan jag stoppar och fixxar. Är det anledningen till att jag kan hoppa över stoppbadet?

Vad händer med bilden om man inte fixar ordentligt eller framkallar ordentligt eller sköljer ordentligt?

/Clark
 
Kemi ska du ALDRIG ALDRIG ALDRIG hälla ut i vasken. Häll det i plastdunk som du köper på macken. Lämpa av din använda kemi på den lokala miljöstationen. Det är gratis.

Ang förvaring och lagring så har du rimligen all sådan information medföljande dina koncentrat.
Gissningsvis är det mycket begränsad hållbarhet på arbetslösningen.

Ang spädningsgrader så är det upp till dig att experimentera med olika spädningar. Ju större utstpädning, desto mindre agressiv är framkallaren.

Stoppbad kan du klara dig utan. Men kom ihåg att processen fortsätter tills dess att du skickar ned pappret i fixbadet.

Hantera inte kemi med bar hud! Se till att du har bra ventilation!
 
stoppbad

Nej, hoppa inte över stoppbadet.

Framkallaren är starkt basisk och fixet är surt. För att fixet skall "hålla" och inte alltför fort förstöras av framkallaren bör Du absolut använda ett stoppbad. Det finns färdiga stoppbadkoncentrat att köpa som även innehåller en indikatorfärg som skiftar över från gult till blått när stoppbadet har förlorat för mycket av sin surhet.

Du kan också blanda till ditt eget stoppbad. Köp vanlig ättika och bland så att du får en lösning på 2 - 3 %.
Jag använder 24 %-ig Perstorps Ättika, tar 1 dl till 9 dl vatten. Billigt och bra.

Gamla plastdunkar att hälla gammal framkallare och fix och stoppbad är bra att ha.

Färdigblandad framkallare håller bara en dag eller så, eller möjligen någon vecka i tät och helfylld flaska. Fixet håller betydligt längre och dess hållbarhet är nästan helt beroende på hur många fotopapper du använt det till. Utan stoppbad hållre det inte så länge.

Du kan testa hur mycket "fixerkraft" det är kvar genom att testa med små filmbitar. Med ett nytt fix klarnar kanske filmremsan på 1 minut. (beror på fixtyp och styrka) När det behövs dubbla tiden för att klarna filmremsan (en liten tumfingernagelstor bit räcker) är det nog dags att hålla fixet i dunken och blanda till nytt.
 
Stoppbad rekommenderar även jag. Det sparar på fixet. Dock tror jag att 1 dl 24% ättika är lite för mycket till en liter. Jag använder 50ml plus 950 ml vatten till mina stoppbad. Risken med att använda för starkt stoppbad är att emulsionen blir hårdare, och blir svårare att skölja ren från kemirester.

För framkallaren rekommenderar jag att man sprayar i lite Tetenal Protectan eller liknande antioxidationsgas. Det ökar hållbarheten avsevärt. Glasflaskor med tät skruvkork är bäst.

Jag blandar mina framkallare själv från råkemikalier och använder Protectan. De håller i flera månader.

Roligt att se att många är rädda om miljön. Även om en liter kemi i avloppet då och då inte ger någon större miljöskada, så gäller ju alltid ordspråket "många bäckar små".
 
Måste kanske för säkerhet skull förtydliga ordet KAN...
Man KAN klara sig utan stoppbad, men för exakthet är stoppbadet verkligen ett måste precis som föregående skriver.

Men OM du bara ska experimentera så KAN du klara dig utan stoppet, men du bör vänja dig vid att använda det.
 
Jag kommer att använda mig av ett enkelt ättika-stoppbad. Flera ev era synpunkter har övertygat mig.

Vad gäller miljön så bor jag på ett sådant sätt att hyresföretaget tar hand om allt man deponerar i soprummet som inte slängs i kärlen för blandsopor.

Det står på förpackningen vad som gäller för lagring etc. men det är ju för att upprätthålla 100% verkan. Tillverkaren vill ju så klart sälja mer kemi så frågan är ganska intressant ändå......det brukar ju vara så att saker och ting används på ett annat sätt än vad tillverkaren önskar.

Men vad händer med bilden om man inte fixar ordentligt eller framkallar ordentligt eller sköljer ordentligt? Såg en kamrats bilder som var några år gamla och en del var gula och kassa. Sånt vill jag ju undvika.

Inte för att jag tänker börja blanda själv men nyfiken blev jag så var snäll och beskriv hur du blandar tex framkallaren själv. Fördelar? pris, lagring nåt mer kanske?
 
På dina flaskor står både blandning och hållbarhet. Agfa Neutol i blandning 1+9 håller till ca 50-70 kopior beroende på kopiornas storlek (blandningen bör kanske användas inom en 2-3 veckors period). Vi har innan haft den i vår förenings mörkrum och fungerade då hyfsat.
Ta för vana att använda stoppbad och innan du är helt van så använd Stopp med indikator. Ättickabadet måste du byta varje framkallningstillfälle vidare finns det skilda meningar om blandningen men bilden och fixet mår inte bra av bli chockad av för mycket syra.
En annan ganska god regel är att byta både framkallare och fix samtidigt då de följer varandra ganska bra och du då alltid vet hur fräscha de är.
Vad det gäller framkallningen så ser du när bilden är klar. Plastpapper är helt klara vid 1-1½ min (vissa avvikelser finns beroende på fabrikat) men det står på produktbladet i kartongen.
Vill du garantera dig mot gulnande papper så använd stopp och två fixbad. Vill du hålla dina kemikalier fräscha så se till att låta papperna rinna av ordentligt innan nästa bad.

Lycka till
 
Senast ändrad:
Stoppbad är ett måste, speciellt om du kör med fiberpapper.Du kan få ojämnheter i framkallningen annars. Och som tidigare sagts du sparar på fixet.
 
Jag har lyckats göra lite kopior. Tack för hjälpen!

Lite små justeringar på ett draperi för fönstret sen kan jag nog till och med våga testa att framkalla en film.....nu dags för en ny tråd!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.