ANNONS
Annons

Kemi för fiberpapper

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Tänkte ta mig en svängom i fiberpapperens spännande värld.

Jag har hittils kört med Kodaks polymaxframkallare och polymaxfix för mina RC kopior. Jag har dock för mig att jag läst att man inte skall använda härdande fix eller var det snabbfix till fiberpapper av någon anledning, stämmer det?

I så fall varför och vad händer annars?

Jag kommer att köra med variabelkontrastpapper med matt yta ifall det har någon betydelse, dock ej bestämt märke ännu.

Undvik härdande fix. Fix med härdare gör det svårare att skölja ur kemiresterna från papprena.

En del anser att "långsamt" natriumtiosultatbaserat fix är bättre än snabbfix (ammoniumtiosulfat). Har för mig att teorin är att små små rester av natriumtiosulfat i papperet ökar arkivbeständigheten.

Photax säljer Calbe A-300, som är ett klassiskt natriumtiosulfatbaserat fix utan härdare. Det är nog 'det bästa du kan använda'.

A-300 betyder "Agfarecept 300". Calbe tog över ORWO:s tillverkning av fotokemi, och ORWO, ORiginal WOlfen, var ju Agfas ursprungliga fabrik i Wolfen som hamnade i Östtyskland efter kriget.

Lite om snabbfixkuriosa: Ammoniumtiosulfat har dålig hållbarhet i pulverform, så därför köper man snabbfix i koncentratlösning.

Förr gjorde man snabbfix genom att använda ammoniumklorid (salmiak) tillsammans med natriumtiosulfat. Då får man ammoniumtiosulfat samt en rest av natriumklorid.

Har glömt exakt vad härdaren gav för problem.
Men jag har för mig att sköljningen behövde förlängas.

Ilford har inte härdare i ngn fixprodukt, det togs bort för många år sedan.

Tackar för svaren, det är främst en hålbarhetsfråga alltså.

Mina följdfrågor blir då huruvida Kodakpolymax har härdare samt hur lång fixertid det blir med slöfix, men det kanske jag kan ta reda på själv också.
Tackar

/R

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.