Annons

Kebnekaise i Juli, filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Da9l

Medlem
Ska till Sveriges topp i sommar.
Ska ju givetvis ta med min 400D och dom amatör obektiv jag fick med i mitt kitt 18-55 & 55-200.
Men efter lite tester själv och sökningar på trådar har jag funnit att filter är nästan ett måste.
Vad ska jag ha för filter pol eller grå, jag är riktig amatör som börjar lära mig hur det funkar, men tycker det är farligt roligt att fota. Bilder jag kommer att ta är nog mest landskap, och givetvis lite idol porträtt på gänget som ska upp. En del macro kanske det blir också. Ähh, det blir nog lite av varje i allafall, som en glad amatör man är.
Pratade med butiken och dom tyckte jag skulle ha pol filter a 900pix styck (ett till varje glugg), vad är skillnaden på priset mot tex netonnet 330pix pol filter??
:)
Hoppas på nåt sånär svar/hjälp iallafall.
 
Filter är i princip aldrig ett måste. Däremot kan det vara användbart beroende på vad man vill åstadkomma.

Så första frågan blir ju naturligtvis vad du vill att filtret ska göra.

Polfilter gör himlen blåare och molnen vitare (eller egentligen inte, men de står ut mer från molnen) i vissa vinklar (mest om du fotar med solen 90 grader i sidan). Kan också användas för att minska reflexer i vatten, glas etc.

Vill du ha längre tider så är det ett gråfilter du ska ha. Användbart om man t.ex. vill ha långa slutartider för att få rörelseoskärpa på t.ex. vatten, men ger i övrigt ingen påverkan på bilden.

Har du problem med utbrända himlar så är det ett avtonat gråfilter du ska ha. I så fall är det bäst att satsa på cokin-system eller liknande, så att du kan placera horisonten där du vill. Avtonat gråfilter är precis sm det låter. Gråfilter i ena kanten och neutralt i den andra med en mjuk avtoning däremellan.