Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Katastrof? lim från lcd-skydd på displayen!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sture E.

Aktiv medlem
Nu är jag riktig sur. Köpte från cyberphoto ett lcd-skydd av fabr Dörr till min kamera. Tyvärr stämde inte storleken alls så jag fick ta bort den.
Nu kommer problemet. Efter att tagit bort det självhäftande skyddet ligger det kvar nån form av kletigt lim på skärmen som jag inte får bort! Har försökt med både microfiberduk för mina glasögon och linsputspapper. Inte försvann det inte, istället smetades allt ut.
Så har ni nåt bra beprövat tips är jag tacksam om ni vill dela med er av detta.
Hälsar
Sture

Prova att lägga på en remsa tejp, typ Scotch magic el dyl.
Dra bort.
Tryck dit igen.
Ta bort.
Repetera tills det är klisterfritt.
Detta brukar funka för mig men "stryk" inte ut klistret mer än nödvändigt innan.

M V H Peter

Löste problemet!

Jag gick ner till den lokala optikern. Han tog fram ett rengöringsmedel som han använder för att ta bort lim efter etiketter från glasögon med plastlinser, doppade en tops i och gnuggade över skärmen, därefter en avtorkning med microfiberduk.
Nu är skärmen som ny igen och jag glad.
Vad medlet hette ville han inte säga..

Varför vill du ha ett skydd på det befintliga lcd skyddet, för det sitter väl en plastskiva över lcd'n på din kamera också ?
Prova med ren sprit eller ännu hellre Isopropylalkohol, finns på apoteket.

/kent

Varför vill du ha ett skydd på det befintliga lcd skyddet ?

Vad säger du, är det ett skydd på den? Jag trodde faktiskt att det var lcd:n. Är du helt säker?

Re: Varför vill du ha ett skydd på det befintliga lcd skyddet ?

Sture E. skrev:
Vad säger du, är det ett skydd på den? Jag trodde faktiskt att det var lcd:n. Är du helt säker?

Vad har du för kamera ? På Canon och Nikon sitter det ett plastglas över lcd displayen som är utbytbart, troligen på Pentax också, jag har bara sett en kamera utan skydd, och det var en äldre Nikon kompakt. Känns ytan som på en LapTop ? dom brukar inte ha något skydd över displayen.

/kent

Jag har en panasonic lumix lx2 och displayen känns som glas, men är nåt plastmaterial. Kanske du har rätt!
Sture

Sture E. skrev:
Jag har en panasonic lumix lx2 och displayen känns som glas, men är nåt plastmaterial. Kanske du har rätt!
Sture

Hör med Panasonic om det är utbytbart, då behöver du inte oroa dig för att repa det, mobiltelefoner har också samma skydd över lcd displayen :)

/kent

Som tidigare nämnts - isopropylalkohol är ett utmärkt medel för att tvätta blanka ytor (glasögon, displayer och annat liknande). En liter kostar någon hundralapp på apoteket och räcker i sjutton evigheter.

Sture E. skrev:
Nu har jag kollat med cyberphoto och kameran har enl dessa inget displayskydd.

Det svaret får du nog om du frågar om tex Nikons D300 har det, har det en plast skiva över displayen så har den ett displayskydd, precis som en mobiltelefon mm.

Fråga Panasonic så får du ett korekt svar.

/kent

Och vill man inte köpa isopropanol för att ta bort rester av klistret från tejp eller etiketter går det oftast väldigt bra med vanligt flytande diskmedel typ YES och lite tålamod. Och det utan att bruka våld. Bara anbringa diskmedel på fläcken, vänta en stund och torka bort. Klistret innehåller ganska mycket fett som diskmedlet löser upp. Visserligen långsammare än isopropanolen men ändå.

Sture E. skrev:
Nu är jag riktig sur. Köpte från cyberphoto ett lcd-skydd av fabr Dörr till min kamera. Tyvärr stämde inte storleken alls så jag fick ta bort den.
Nu kommer problemet. Efter att tagit bort det självhäftande skyddet ligger det kvar nån form av kletigt lim på skärmen som jag inte får bort! Har försökt med både microfiberduk för mina glasögon och linsputspapper. Inte försvann det inte, istället smetades allt ut.
Så har ni nåt bra beprövat tips är jag tacksam om ni vill dela med er av detta.
Hälsar
Sture
Mycket märkligt!
Jag har också köpt Dörrs displayskydd från Cyber. Det hamnade något snett vid monteringen, men jag lyfte bara bort det igen och monterade det rakt, denna gång med diskmedel/vatten på displayen först!
Men inte fanns det något klister kvar på displayen när jag tog bort skyddsfolien!

Så du hade diskmedel och vatten på displayen innan du lade på skyddet? Fastnade det bra efteråt, hade du problem med luftbubblor innan?
Nu e jag nyfiken på hur du lyckades!
Sture

Sture E. skrev:
Så du hade diskmedel och vatten på displayen innan du lade på skyddet? Fastnade det bra efteråt, hade du problem med luftbubblor innan?
Nu e jag nyfiken på hur du lyckades!
Sture
Ja, det hade jag! Men bara ytterst lite och det var lätt som en plätt att få dit folien rakt! Tryckte sedan fast den i mitten först och sedan med en liten bit, bara nån dryg cm bred, av gummit från en fönsterskrapa drog jag över folien och drog undan för undan bort vatten- och diskmedelsblandningen ut mot kanterna. På detta sätt eliminerade jag alla luftbubblor!
Sedan fick allt ligga cirka ett dygn för att folien skulle fästa ordentligt och folien sitter fortfarande perfekt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar