Annons

Kassa bilder med Nikon 50mm/1.8D...

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias.j

Medlem
Hej!
Jag har haft mitt Nikon 50mm/1.8D i 3 veckor nu och är jättebesviken. Så fort det blir lite kontrast i bilden så blir det direkt färgförskjutninga, i gränsen mellan mörka och ljusa partier blir det ett lila sträck som syns jätteväl. Och det är jättekänsligt, det blir såna direkt. Och i motljus blir det skitkass kvalité, det blir ingen skärpa på vissa ställen, det ser nästan ut som man har vaseline på linsen. Jag blev väldigt förvånad då jag bara har hört positiva saker om objektivet. Nu undrar jag om det är något fel på min utrustning? Jag har en Nikon D50. Vore väldigt tacksam för råd och tips!

mattias.j skrev:
Hej!
Jag har haft mitt Nikon 50mm/1.8D i 3 veckor nu och är jättebesviken. Så fort det blir lite kontrast i bilden så blir det direkt färgförskjutninga, i gränsen mellan mörka och ljusa partier blir det ett lila sträck som syns jätteväl. Och det är jättekänsligt, det blir såna direkt. Och i motljus blir det skitkass kvalité, det blir ingen skärpa på vissa ställen, det ser nästan ut som man har vaseline på linsen. Jag blev väldigt förvånad då jag bara har hört positiva saker om objektivet. Nu undrar jag om det är något fel på min utrustning? Jag har en Nikon D50. Vore väldigt tacksam för råd och tips!

Det första du skall göra är att prova ett annat likadant objektiv, du kan ha haft oturen att få ett kass exemplar.
Objektivet i sig själv är välkorrigerat och bra på alla vis, dvs har lite brytningsfel, mycket bra mtf värden dvs är skarpt tecknande och har hög kontrast.Nackdelen är väl att det känns lite plastigt men detta har inget med återgivningen att göra.
Mikael

jag har kört en hel del med 50 1.8
och har märkt att den ger skumma internreflektioner mellan linselementen när man kör t.ex i studio med vit bakgrund. Pratade med scandinavianphoto om detta och det var tydligen ett normalt problem på denna optik.

Jag körde sällan min 50 1.8 under 2.8, den var som skapast runt 5,6

Tack för era inlägg! Jag har precis varit hos min fotohandlare och pratat. Han tyckte att det lät väldigt konstigt och att det nog var något med kameran, för objektivet skulle inte vara så dåligt. Men jag vet inte vad det är som man isåfall kan ändra på i kameran...? Han tyckte iallafall att jag skulle ringa Nikon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar