Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kapaskiva + spraylim, monteringsråd
- Trådstartare danneman
- Start datum
FotoJeppe
Aktiv medlem
Gummiklister
Jag har inte testat spraylim men när jag monterade ett antal bilder på kapa för ett tag sedan så använde jag Büngers Fastik, ett gummiklister som man bara smetar på den ena eller båda sidorna för bättre hållfasthet. Det fina med det är att man kan röra på fotot och flytta det i rätt position så länge klistret inte har torkat. Rester som kommer utanför, eller på bilden gnuggas lätt bort och blir till en gummiklump.
Jag tycker att det fungerade bra, men jag har som sagt inte provat spraylim så jag kan inte jämföra med det.
/Jeppe
Jag har inte testat spraylim men när jag monterade ett antal bilder på kapa för ett tag sedan så använde jag Büngers Fastik, ett gummiklister som man bara smetar på den ena eller båda sidorna för bättre hållfasthet. Det fina med det är att man kan röra på fotot och flytta det i rätt position så länge klistret inte har torkat. Rester som kommer utanför, eller på bilden gnuggas lätt bort och blir till en gummiklump.
Jag tycker att det fungerade bra, men jag har som sagt inte provat spraylim så jag kan inte jämföra med det.
/Jeppe
Pegaso_Gbg
Aktiv medlem
Har monterat en hel del på kapa, sprayar bara bilden. Använder du Photomount gäller det att sätta bilden rätt från början.
Jag har själv skurit kapa med linjal och kniv inga större problem kapan är lättskuren så du behöver ju inte ta i så vansinnigt.
Jag har själv skurit kapa med linjal och kniv inga större problem kapan är lättskuren så du behöver ju inte ta i så vansinnigt.
Photosession
Aktiv medlem
Har för mig att det finns kapaskivor med eget adhesive som gör att man slipper hålla på med lim.
Annars finns det dubbelhäftande på rulle som ofta används av reklamfirmor mm
Tror att det är den typen som finns i bifogad länk.
http://www.skandiatape.com/produkter.asp?number=68
Annars finns det dubbelhäftande på rulle som ofta används av reklamfirmor mm
Tror att det är den typen som finns i bifogad länk.
http://www.skandiatape.com/produkter.asp?number=68
Rudie
Avslutat medlemskap
Angående att beskära kapan:
Använd en vass brytkniv. Byt blad ofta.
Om du känner att du inte kan hålla linjalen stenhårt, så be nån hålla den.
Håll kniven i 45 grader cirka, testa på en tom bit först.
Du ska inte komma igenom hela kapan förrän kanske tredje skäret. Första gör du bara ett grunt spår att följa.
Använd en vass brytkniv. Byt blad ofta.
Om du känner att du inte kan hålla linjalen stenhårt, så be nån hålla den.
Håll kniven i 45 grader cirka, testa på en tom bit först.
Du ska inte komma igenom hela kapan förrän kanske tredje skäret. Första gör du bara ett grunt spår att följa.
danneman
Aktiv medlem
Självhäftande kapa
Tack för era handfasta råd! Mycket bra.
Ser det ok ut med de självhäftande varianterna ifall man lämnar en marginal runt bilden?
(Tänkte mest använda svarta skivor och vill kunna lämna en tydlig marginal runt bilderna för att få liknande känsla som med passepartout).
Tack för era handfasta råd! Mycket bra.
Ser det ok ut med de självhäftande varianterna ifall man lämnar en marginal runt bilden?
(Tänkte mest använda svarta skivor och vill kunna lämna en tydlig marginal runt bilderna för att få liknande känsla som med passepartout).