Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kapaskiva + spraylim, monteringsråd

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Tänkte göra några monteringar på kapa där jag vill lämna en marginal runt bilderna. Hur gör ni med montering? Skall man spraya både foto och skiva med lim? I så fall hela skivan? Hur blir det med den synliga marginalytan då?

Gummiklister

Jag har inte testat spraylim men när jag monterade ett antal bilder på kapa för ett tag sedan så använde jag Büngers Fastik, ett gummiklister som man bara smetar på den ena eller båda sidorna för bättre hållfasthet. Det fina med det är att man kan röra på fotot och flytta det i rätt position så länge klistret inte har torkat. Rester som kommer utanför, eller på bilden gnuggas lätt bort och blir till en gummiklump.

Jag tycker att det fungerade bra, men jag har som sagt inte provat spraylim så jag kan inte jämföra med det.

/Jeppe

Okej. Låter ju bra för en nybörjare. :)

Hurpass lätt klarar man att skära till egna bitar? Duger det med 1m aluminiumlinjal och en brytkniv? Lite orolig över om man orkar hålla linjalen tillräckligt fixerad under hela snittet så att inte läget rubbas och man skär snett.

Har monterat en hel del på kapa, sprayar bara bilden. Använder du Photomount gäller det att sätta bilden rätt från början.
Jag har själv skurit kapa med linjal och kniv inga större problem kapan är lättskuren så du behöver ju inte ta i så vansinnigt.

Spraya bilden.

Låt luftas i 30 sekunder.

Lägg på bilden på kapan.

Lägg ett papper ovanpå bilden och stryk med händerna från mitten och ut i kanterna.

Stryk länge och noga varje hörn på bilden.

That should do it!

Angående att beskära kapan:
Använd en vass brytkniv. Byt blad ofta.
Om du känner att du inte kan hålla linjalen stenhårt, så be nån hålla den.

Håll kniven i 45 grader cirka, testa på en tom bit först.

Du ska inte komma igenom hela kapan förrän kanske tredje skäret. Första gör du bara ett grunt spår att följa.

Självhäftande kapa

Tack för era handfasta råd! Mycket bra.

Ser det ok ut med de självhäftande varianterna ifall man lämnar en marginal runt bilden?

(Tänkte mest använda svarta skivor och vill kunna lämna en tydlig marginal runt bilderna för att få liknande känsla som med passepartout).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar